sluit

Creative Culture Talk – Vier de Veerkracht!

Over makerschap en nieuwe wegen in de popmuziek

Voor de popmuzieksector zijn 2020 en 2021 jaren van transitie. Tijdens deze editie van Creative Culture Talk gaan we in gesprek met muzikanten en experts over de veranderingen die de sector tijdens de coronacrisis heeft doorgemaakt en over de nieuwe muzikale ecosystemen die in deze periode zijn ontstaan. Bovenal viert dit programma de veerkracht van de popmuziek.

De coronacrisis sneed popmuzikanten af van hun publiek. De zalen bleven leeg, inkomsten droogden op. Muzikanten zochten daarom manieren om hun luisteraars op nieuwe manieren te bereiken en te bevragen, en leerden hun muzikale en economische heil niet meer in de oude structuren van de muziekindustrie te zoeken.

Niet kwetsbaar maar veerkrachtig

Muzikanten vonden nieuwe wegen. Popmakers bleken veerkrachtig en kozen positie in nieuwe muzikale ecosystemen, ontkiemd in het kielzog van corona. Maar waarom gaat het in discussies over popcultuur dan zo weinig over nieuwe kansen, en zo vaak vaak over precariteit en kwetsbaarheid? Cultuur wordt vaak geframed als een zwak en breekbaar domein dat veel kost maar weinig oplevert, en dat er voortdurend om vraagt ‘gered’ en ‘gesteund’ te worden. In die discussie worden muzikanten gezien als beklagenswaardige, weinig zelfredzame figuren, eeuwig in het nauw, zich voortdurend verdedigend tegen de eisen die fans, managers en de muziekindustrie aan hen stellen.

Deze Creative Culture Talk bevraagt dit vertoog en viert de veerkracht van de pop. Met muzikanten en wetenschappers bekijken we uit welke bronnen makers putten om hun veerkracht te voeden. Hoe bouwen ze aan evenwicht op de lange termijn, waar groeien ze naar toe? We verkennen wat muzikanten nodig hebben om niet alleen zélf te bloeien, maar om die kracht ook te delen met anderen – met hun fans, hun mede-makers, hun geldschieters, en met ons allemaal.

Over de sprekers

Te gast is muzikant/componist Charlotte Wessels, die afgelopen jaren haar band én haar label verliet en sindsdien financieel én muzikaal ‘gedragen’ wordt door een wereldwijde online gemeenschap van zo’n 1000 metalliefhebbers – een subcultuur die volgens Wessels “van nature al heel trouw en hecht is”.

Ook muzikant/componist Cas Hieltjes verbrandde zijn schepen én bouwde nieuwe: hij doekte het succesvolle Go Back to the Zoo op om in volgende bands (St Tropez, 4B2M) compromislozer te werk te kunnen gaan. Hij combineert het makerschap met andere bronnen van inkomen en inspiratie.

Daarnaast ontvangen we wetenschapper Frank Kimenai, die aan de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek doet naar ecosystemen en veerkracht in de popmuziek. Kunnen popmakers zich inderdaad duurzaam losmaken uit het ‘falende systeem’ van de muziekindustrie en hun heil zoeken in nieuwe structuren?

Deze Creative Culture Talk is een productie van de opleiding Algemene Cultuurwetenschappen (Radboud Universiteit), en wordt verzorgd door ACW-alumnus Rocco Hueting, toetsenist van de band De Staat. Hij reflecteert vanuit zijn eigen podiumervaring op wat de sprekers vertellen, voorziet hun ideeën van commentaar, en leidt, samen met universitair docent Helleke van den Braber, de avond in goede banen.

Deelname

Bachelorstudenten ACW en ACS, masterstudenten Creative Industries en Kunstbeleid & Kunstbedrijf, alumni van deze opleidingen, en medewerkers van de RU kunnen zich hier gratis aanmelden via de RU.

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?