sluit

Livestream (gratis) – Duurzaamheidscafé #3:

Van circulair denken naar circulair doen
LUX bij je thuis

Van circulair denken naar circulair doen. Sinds een jaar of vijf heeft Nederland het ‘Rijksbrede programma Circulaire Economie’. Dat klinkt solide. In 2050 moeten we volledig geswitcht zijn naar circulair en in 2030 al voor minstens de helft. Maar waarom merken we daar nog zo bar weinig van? Doen producenten en consumenten eigenlijk wel genoeg hun best?

In een circulaire economie bestaat geen afval en worden materialen steeds opnieuw gebruikt. Virgin grondstoffen zoals metaalerts en olie zijn niet of nauwelijks meer nodig. Kortom, we gaan slim en zuinig met producten om. Maar die ideale wereld lijkt nog ver weg. De gemiddelde Nederlander staat er niet echt bij stil of zijn aankopen van virgin materiaal zijn gemaakt of niet of worden oneindig hergebruikt. De meeste fabrikanten ontwerpen en produceren nog niet circulair. Weliswaar zijn er veel pilots om circulaire manieren van ondernemen te testen. Maar veel grootschalige toepassingen blijven vooralsnog uit.

De sprekers
Aan het woord komen vier sprekers die ons vertellen over de stand van zaken en de bottlenecks. En ze geven mooie voorbeelden van hoe het óók kan:

Sjors Witjes is onderzoeker/universitair hoofddocent strategisch management aan de Radboud Universiteit. Hij vertelt hoe de circulaire economie er in het algemeen voor staat. Witjes weet precies voor welke uitdagingen bedrijven moeten overwinnen in hun circulaire transitie.
Bart de Bruin is voorzitter van de Circulaire raad in het Rijk van Nijmegen. Eén van de doelstellingen van de raad is nu juist om de implementatie van een circulaire economie te versnellen. Hij licht aan de hand van voorbeelden toe waar het al goed gaat en schetst een beeld van de situatie in onze regio.
Rutger Jan Pessers is directeur van afvalenergiecentrale ARN, dat (rest)afval omzet in energie, meststof en andere herbruikbare materialen. Hij vertelt over de unieke recyclinginstallatie voor babyluiers en incontinentiemateriaal die in Weurt is ontwikkeld.
Simone Ritter is onderzoeker/universitair hoofddocent marketing en innovatie aan de Radboud Universiteit. Ze heeft veel onderzoek gedaan naar het gedrag van consumenten en legt uit hoe hun voorkeuren en aankoopgedrag te beïnvloeden zijn.

Marjolijn van de Zandschulp presenteert de avond en leidt het debat.

Theatergroep Piepschuim zorgt voor toepasselijke muzikale intermezzo’s.

De livestream is gratis te volgen, graag wel aanmelden via de koop kaarten button.

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?