sluit

Radboud Reflects – Labels in het onderwijs

Lezing door psychologen Lianne Hoogeveen en Harold Bekkering

De een heeft autisme, de ander ADHD en de volgende is hoogbegaafd. Labels zijn in het onderwijs inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Maar wat leveren ze ons op? Kom luisteren naar psycholoog Lianne Hoogeveen en psycholoog Harold Bekkering die reflecteren op de vraag wat kinderen die leren nodig hebben, en wat de zin en onzin van labels is.


Lianne Hoogeveen is gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, maar ziet het label liever in de prullenbak verdwijnen: “Het zegt niets over wat een kind nodig heeft. Sterker nog, het wekt de veronderstelling dat deze kinderen er hoe dan ook wel komen, en dat is vaak niet het geval.” Liever ziet ze dat er beter gekeken wordt naar de individuele kansen en valkuilen van leerlingen.

Ieder kind komt tot zijn recht

Harold Bekkering onderzoekt hoe mensen leren. Hij is daarbij kritisch op vernieuwingen in het onderwijs: autonomie en sociale verbondenheid zijn heel belangrijk om optimaal te kunnen leren. In plaats van labels plakken zou het onderwijs beter gericht moeten zijn op het creëren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.

Maar is er ook iets goed aan labels? Wat zou er gebeuren als er geen labels meer zijn? En hoe kunnen we, binnen een onderwijssysteem waarin leraren toch al enorm veel werkdruk ervan, toch de talenten van ieder kind tot zijn recht laten komen? Na korte lezingen gaan Lianne Hoogeveen en Harold Bekkering met elkaar in gesprek onder leiding van programmamaker Liesbeth Jansen.

Over de spreker

Lianne Hoogeveen is bijzonder hoogleraar Identification, Support and Counselling of Talent aan de Radboud Universiteit. Ze doet onderzoek naar onderwijsaanpassingen voor hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast is ze voorzitter van de European Council for High Ability en hoofdopleider van de RITHA opleiding bij het RCSW.

Harold Bekkering is hoogleraar Sociaal-cognitieve neurowetenschappen aan het Donders Instituut van de Radboud Universiteit. Zijn onderzoek richt zich op menselijk leren, in het bijzonder leren in de educatieve context.

Deelname

Deelname kost € 7,50 | Medewerkers van de RU en het Radboudumc en Alumni Benefits Card-houders € 5,- | Studenten en scholieren en Radboud Reflects-abonnees gratis. Er is geen kaartverkoop aan de zaal. Neem je Coronatoegangsbewijs en id mee.

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?