sluit

3 Faces

Film
Picl

De beroemde Iraanse actrice Behnaz Jafari ontvangt een verontrustende videoboodschap van een jong meisje dat haar om hulp smeekt om aan haar conservatieve familie te ontsnappen.

Niet wetende of ze gemanipuleerd wordt of niet, vraagt ze haar goede vriend, regisseur Jafar Panahi, om raad. Samen rijden ze naar het dorp van het meisje in de afgelegen bergen in het noordwesten van Iran, waar ze hartelijk welkom worden geheten door de inwoners. De bezoekers uit de stad ontdekken echter al snel dat traditie voor de lokale bevolking minstens zo belangrijk is als gastvrijheid.

Sinds zijn speelfilmdebuut De witte ballon, in Cannes bekroond met de Gouden Camera, geldt Jafar Panahi als één van de belangrijkste onafhankelijke filmmakers in Iran. Zijn beroeps- en uitreisverbod maken het hem niet makkelijk, maar Panahi heeft inmiddels bijna evenveel films gemaakt tijdens zijn huisarrest en filmverbod als daarvoor. Na het succes van Taxi Teheran verruilt hij de stad voor een roadtrip door het platteland. Wederom onderzoekt hij de tegenstellingen in zijn thuisland met een zeer persoonlijke film, gedraaid in de dorpen waar zijn eigen familie vandaan komt om censuur te ontwijken. Behnaz Jafari is écht een Iraans actrice, en Panahi speelt haar chauffeur. Dat roept interessante vragen op. Als ze rondrijden, bevinden wij ons als kijker dan in hun auto, of ook in een film? Zijn Jafari en Panahi zichzelf? Spelen ze zichzelf? Is Panahi als chauffeur een metafoor voor de regisseur die zijn film langs een route vol onverwachte uitdagingen moet sturen? Is dit documentaire of fictie? De film werd dit jaar in Cannes genomineerd voor een Gouden Palm en bekroond met de prijs voor beste scenario. Een prijs die hij vanwege zijn beroeps- en uitreisverbod helaas niet zelf in ontvangst kon nemen.

  • Verbluffend, maar ook bemoedigend als je ziet hoe weinig Panahi nodig heeft om een rijke, gelaagde film te maken
    Trouw
  • Een intrigerend spel met feit en fictie
    NRC Handelsblad
  • Wonderlijke meta-film die het midden houdt tussen roadmovie, detective en documentaire-achtig portret van het Iraanse platteland
    De Volkskrant

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

Ja, graag!

jouw voorkeur

Aanmelden