sluit

Ascent

Film

Ascent is een film waarvan het beeld enkel en alleen bestaat uit de meest uiteenlopende foto’s van de Mount Fuji, de hoogste berg in Japan. Alle foto’s zijn echt. Maar het verhaal dat wordt verteld is fictief.

De stemmen die klinken zijn die van Mary, een Engelse vrouw, en haar overleden, Japanse geliefde Hiroshi. Mary ontvangt een pakket met brieven en foto’s van Hiroshi. In die brieven vertelt hij over de tijd waarin hij de Mount Fuji beklom, en de foto’s beelden de berg af. Zijn geschreven woord maakt bij Mary allerlei gedachten los: over het leven, cultuur, natuur, traditie, film en fotografie.

Doordat de beelden echt zijn en het verhaal verzonnen is, schommelt de film tussen fictie en documentaire. De film heeft een indrukwekkende geluid-beeld relatie. De achtergrondgeluiden dragen bij aan de ontologische waarde van de film. Wanneer er bijvoorbeeld wordt verteld over een trekking op de berg, gaat dit gepaard met het geluid van voetstappen. Bij de gesproken geluiden ligt dit gecompliceerder. Enerzijds verlagen de vertellingen het realiteitsgehalte van de film. Het verhaal is immers verzonnen. Anderzijds representeert de dromerige, zweverige manier van vertellen de culturele en symbolische waarde van de berg en de verheven positie die deze in Japan heeft. De film in zijn geheel heeft iets puurs en esthetisch, net zoals de berg.

Ascent is geregisseerd door de Indonesisch-Nederlandse kunstenares Fiona Tan, die met dit werk de mogelijkheden van het medium film verkent. Ze ondersteunt met haar film bijvoorbeeld de visie van de Amerikaanse filosoof Stanley Cavell, die van mening is dat zowel film als fotografie slechts deels in staat zijn om de werkelijkheid te representeren. Zelf zegt ze: “A mountain will always escape a photograph. You can never appropriately capture it.” Ascent ging in première op Locarno Film Festival en is Tan’s tweede feature film. Eerder maakte ze het wat conventionelere History’s Future (2016).

  • Overweldigend
    NRC
  • Ascent is hypnotiserende ervaring voor wie zich eraan overgeeft
    De Volkskrant

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

Ja, graag!

jouw voorkeur

Aanmelden