We kunnen er niet omheen en het is de enige absolute zekerheid in ons leven: de dood! De dood, wat er daarna gebeurt, kan gebeuren, hoe we de dood te slim af kunnen zijn of hoe we zelfs onsterfelijk kunnen worden zien we in tal van films voorbijkomen. Filmdocent Constant Hoogenbosch bespreekt in deze lezing verschillende aspecten van de dood in films.
Het medium film is een prachtig platform om te spelen met het geven van de dood en laten we eerlijk zijn. Wanneer we de meeste films terugbrengen tot de essentie speelt de door daarin vaak op de voor- of achtergrond een rol. Zo is er de personificatie van de dood zelf in Meet Joe Black, zie we in Flatliners hoe een groep studenten inzicht hopen te krijgen in het hiernamaals, komen de doden weer tot leven (nou ja) in tal van zombiefilms, is er contact met de geest van een overleden meisje in Stir of Echoes en toont Hirokazu Koreeda in Afterlife een tussenstation tussen aarde en het hiernamaals. Maar ook hoe Clint Eastwood in de western Unforgiven het doodschieten van een mens minder voor de hand liggend maakt dan in tal van films wordt getoond. En als je dan toch onsterfelijk bent, zoals in Highlander, zorg dan wel dat je je hoofd op je schouders houdt. Anders is het alsnog einde verhaal….
In de reeks Grenzen neemt filmdocent Constant Hoogenbosch je mee naar de volgende onderwerpen:
WO 15 FEB – Grenzen: exploitatie en video nasties
WO 1 MRT – Grenzen: taboes en taboedoorbrekende films
WO 22 MRT – Grenzen: censuur
WO 29 MRT – Grenzen: woke en cancelcultuur
WO 12 APR – Grenzen: dood en hiernamaals