Film kan in het bespreken, tonen en doorbreken van taboes een rol spelen. Filmdocent Constant Hoogenbosch bekijkt verschillende taboes, hoe deze in films worden besproken en hoe films kunnen bijdragen aan het doorbreken van een taboe.
In iedere samenleving zijn er taboes. Grenzen die vanuit levensovertuiging, religie, ethische overwegingen niet overschreden kunnen en mogen worden. Het land waar je woont zal in hoge mate bepalen met welke taboes je te maken hebt. Maar taboes verdwijnen ook en er komen nieuwe taboes bij. in 1993 stelde de film Philadelphia van Johnathan Demme het taboe rond AIDS aan de kaak en zette Ang Lee met zijn Brokeback Mountain uit 2005 het taboe op homoseksualiteit in de VS aardig onder druk. M*A*S*H (1970) van Robert Altman brak het taboe voor het uitspreken van het woord FUCK in een Amerikaanse mainstream film, Bonnie & Clyde (1967) en The Wild Bunch (1969) doorbraken het taboe van de doorgaans bloedeloze actiescenes in Hollywoodfilms. Maar sommige taboes blijven bestaan. Zo kwam het taboe op misbruik van kinderen danig onder druk te staan toen in 2010 A Serbian Film uit kwam en al die kannibalenfilms spelen natuurlijk voortdurend met het taboe op het eten van mensen door mensen. Filmdocent Constant Hoogenbosch beweegt zich tussen de taboes en hun representatie in films.
In de reeks Grenzen neemt filmdocent Constant Hoogenbosch je mee naar de volgende onderwerpen:
WO 15 FEB – Grenzen: exploitatie en video nasties
WO 1 MRT – Grenzen: taboes en taboedoorbrekende films
WO 22 MRT – Grenzen: censuur
WO 29 MRT – Grenzen: woke en cancel cultuur
WO 12 APR – Grenzen: dood en hiernamaals