sluit

Donbass

Film

Wanneer oorlog vrede wordt genoemd, propaganda tot waarheid wordt gebombardeerd en haat tot liefde wordt verheven, dan begint het leven op de dood te lijken.

Regisseur Sergei Loznitsa geeft een ‘praktische handleiding’ voor het overleven in zo’n hel. In dit geval heeft die hel een specifieke naam: het Oost-Oekraïense Donbass, waar criminele bendes, het lokale leger en Russische troepen elkaar bevechten op straat. Overal heerst angst, woede en argwaan, maar wat is echt en wat is fake news? Via episodische fictionalisering toont Loznitsa dat de waarheid vaak wonderlijker is dan fictie.

Sergei Loznitsa begon zijn carrière in de cybernetica voordat hij de filmwereld betrad. De oorspronkelijk Wit-Russische regisseur heeft zich al meermaals beziggehouden met materie gerelateerd aan de Oekraïense burgeroorlog en het conflict met Rusland, onder andere in Maidan (2014), waarin hij zijn licht scheen op de dodelijke protesten op het Onafhankelijkheidsplein van Kiev. Loznitsa’s werk gooide meermaals hoge ogen in Cannes, waar onder andere My Joy (2010) en A Gentle Creature (2017) in de race waren voor de Gouden Palm. My Joy was tevens de eerste Oekraïense film die kans maakte op die prijs. Het conflict in de Donbass-regio duurt inmiddels bijna vijf jaar. Na de annexatie van de Krim ontstonden er verscheidene gewapende confrontaties tussen pro-Russische separatisten en Oekraïne, wat leidde tot de stichting van de Volksrepubliek Donetsk en de Volksrepubliek Luhansk. Naast gewelddadige uitbarstingen werd het conflict ook een rijke voedingsbodem voor de propagandaoorlog die Donbass weergeeft.

  • Feilloos geregisseerd, altijd nietsontziend en vaak met galgenhumor
    de Volkskrant
  • Een aangrijpend theater van wreedheid en leugens
    NRC
  • Bijna alles wat Loznitsa maakt, is goed. Ga dit zien en oordeel zelf. De waarheid zit in de beelden
    Trouw
  • Deze prijswinnende Oekraïense Oscarinzending legt de vinger op de zere plek van het weinig fraai ogende mens-zijn in barre tijden
    Algemeen Dagblad
  • Vol gitzwarte humor toont Loznitsa ons zijn maatschappij in verval
    Het Parool
  • Je begrijpt meteen waarom Loznitsa in Cannes in de Un Certain Regard-selectie de prijs voor Beste Regie kreeg
    de Filmkrant

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

Ja, graag!

jouw voorkeur

Aanmelden