sluit

IDFA – Four Journeys

Film
IDFA

For English, see below. 

Intens persoonlijke film over de destructieve invloed van de in 1979 ingevoerde eenkindpolitiek op een Chinese familie. Filmmaker Louis Hothothot werd in 1986 geboren als illegaal tweede kind. Als straf kregen zijn ouders een boete van drie keer het jaarsalaris van zijn vader, die ook zijn verdere carrière getorpedeerd zag worden.

De verwoestende gevolgen van zijn geboorte voor zijn familie leidden bij Louis tot een bijtend gevoel van schuld. Als twintiger vertrok hij naar Amsterdam. Vijf jaar nadat hij zijn ouders en zus voor het laatst heeft gezien, zoekt hij hen op om de familiegeschiedenis te ontrafelen.

Met de camera als een soms intimiderend wapen dwingt Louis zijn ouders om hun traumatische verleden onder ogen te zien. Een verleden waarin zich nóg een verzwegen drama heeft voorgedaan. Hij spaart zijn ouders niet. Met confronterende vragen en opmerkingen wil hij hen uit het loodzware verleden trekken. Pijnlijk, maar nodig, want: “Als herinneringen bevroren zijn in het verleden, wat kan de pijn dan doen oplossen?”

IDFA is weer terug in de theaters! De mooiste documentaires zie je niet alleen tijdens het festival van 17 t/m 28 november in Amsterdam, maar ook in filmtheaters door heel Nederland. IDFA Extended biedt je het beste van de documentaire cinema bij jou in de buurt.


An intensely personal film about the destructive influence on a Chinese family of the one-child policy, which was introduced in 1979. Filmmaker Louis Hothothot was born in China in 1986, as an “illegal” second child. The authorities punished his parents with a fine equal to three times the annual salary of his father, whose career was also tainted.

The devastating consequences of his birth left Louis with a festering sense of guilt, and in his 20s he left for Amsterdam. Now, five years after last seeing his parents and sister, he visits them to unravel the family history.

Wieldng his camera with sometimes intimidating effect, Louis forces them to confront their traumatic past. One that hides yet another ordeal. He probes them with sharp questions and remarks to drag them out of a distressing past. It’s painful, but necessary, because “if memories are frozen in the past, what can dissolve the pain?”

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?