sluit

The Best of IDFA 2019 on Tour

Film
Specials

Zondag 15 maart is The Best of IDFA 2019 on Tour te zien, waarbij de beste documentaires van het International Documentary Filmfestival Amsterdam worden vertoond.

Een selectie van de beste films van IDFA 2019 zie je tijdens The Best of IDFA on Tour. Vier prijswinnende films die door de jury zijn bekroond om hun uitmuntendheid, omdat ze urgente verhalen vertellen of op een bijzondere manier raken. Zo kan je onder andere genieten van de winnaar van de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary, In A Whisper, en Collective, de absolute publieksfavoriet van IDFA 2019. The Best of IDFA on Tour is een uniek programma met films die je kijk op de wereld zullen veranderen.

IN A WHISPER
Regie: Heidi Hassan, Patricia Pérez Fernández; Spaans, Frans gesproken; Nederlands ondertiteld; 80 minuten.
winnaar van de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary
Jeugdvriendinnen Patricia en Heidi groeiden op in Cuba, waar ze allebei studeerden aan de filmacademie. Als kinderen van de jaren zeventig zijn ze opgevoed met de communistische idealen van Che Guevara, maar de beloofde rooskleurige toekomst blijft uit. Afzonderlijk van elkaar ontvluchten ze hun vaderland, weg van de malaise en censuur. Heidi belandt in Zwitserland, Patricia in Spanje. Het contact is jarenlang verbroken.Wanneer ze, veertig jaar oud inmiddels, voorzichtig opnieuw toenadering zoeken, gebeurt dat op de manier die hun het beste past: via videobrieven.

SUNLESS SHADOWS
Regie: Mehrdad Oskouei; Perzisch gesproken; Nederlands ondertiteld; 74 minuten.
winnaar van de IDFA Award for Best Directing en openingsfilm van IDFA 2019
In een Iraanse jeugdgevangenis zit een groep minderjarige meisjes hun straf uit voor een zware misdaad: de moord op hun vader, hun echtgenoot of een ander mannelijk familielid. De bijzondere band die filmmaker Mehrdad Oskouei met hen opbouwde, is voelbaar in observaties van openhartige onderlinge gesprekken en speels gestoei, en privé-momenten waarin ze vertellen over de gevolgen van, en soms de redenen voor hun daad. Soms laat hij hen alleen met zijn camera, die zij dan gebruiken om zich te richten tot hun overleden slachtoffers of delen ze hun gedachten, gevoelens en twijfels.

VOORSPEL
Regie: Anne van Campenhout; Nederlands gesproken; 15 minuten.
Bijzonder juryvermelding binnen de IDFA Competition for Kids & Docs
De meest ongemakkelijke, maar ook spannende uren beleven middelbarescholieren ongetwijfeld tijdens seksuele voorlichting. Voorspel (Foreplay) laat zien hoe deze lessen worden gegeven op een vijftal Nederlandse scholen. De makers richtten hun blik hierbij vooral op de reacties van de tweedeklassers, die de informatie al giechelend en stoere grappen makend, maar ook met nieuwsgierigheid tot zich nemen, terwijl de leraren meestal een opgeruimde no-nonsense-aanpak hanteren. De anatomie van de geslachtsdelen komt aan bod, er moeten condooms worden afgerold op neppenissen en via vloeistoffen in plastic bekertjes worden, zogenaamd, soa’s doorgegeven. Daarnaast worden de leerlingen geïnterviewd en krijgen ze vragen voorgeschoteld als “Is het iets om naar uit te kijken?” en “Hebben jongens het door als een meisje niet wil?” En porno, wat vinden ze daarvan? Ook sexting en het doorsturen van wraakfilmpjes komt ter sprake. De antwoorden van de kinderen, zijn vaak openhartig, soms verrassend en veelal ontwapenend naïef en streetwise tegelijk.

COLLECTIVE
Regie: Alexander Nanou; Roemeens en Engels gesproken; Nederlands ondertiteld; 109 minuten.
Een van de publieksfavorieten van IDFA 2019
Op 30 oktober 2015 brak er in nachtclub Colectiv in Boekarest een grote brand uit. Het werd een van de grootste rampen uit de recente Roemeense geschiedenis, met aanvankelijk 27 doden en 180 gewonden. Binnen enkele dagen braken felle protesten uit, die leidden tot het aftreden van de sociaaldemocratische regering. Regisseur Alexander Nanau volgt een aantal hoofdrolspelers in de nasleep van de ramp, vanaf het moment waarop bekend wordt dat 37 van de gewonden zijn gestorven aan bacteriële infecties in lokale ziekenhuizen. Hij spreekt met journalisten van een nationale krant, die ontdekken dat de ziekenhuizen sterk verdunde desinfectans gebruikten, met de minister van Volksgezondheid in de tijdelijke technocratische regering en met de slachtoffers van een corrupt zorgsysteem in een disfunctionele staat.

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

Ja, graag!

jouw voorkeur

Aanmelden