sluit

Caro Derkx | Frascati Producties

Emma Watson - The Play

In Emma Watson – The Play zet Caro Derkx haar zoektocht naar identiteit voort. Samen met actrice Nora El Koussour (bekend van o.a. de tv-serie ‘Mocro Maffia’) kruipt ze in de huid van Emma Watson, bekend van haar rol als Hermelien Griffel in de acht Harry Potter-films, en gaat ze de dialoog aan met deze Britse actrice, activiste en feministe.

“Een intrigerend spiegelpaleis. (…) De voorstelling laat mooi zien hoe idealisme als olievlek kan werken.” – NRC Handelsblad

Zo ontstaat een filmische voorstelling over de kracht van rolmodellen, nieuwe helden en andere mogelijkheden. Want stel dat verandering begint doordat we anders durven te denken. Stel we zouden het lef hebben de wereld te vormen naar onze idealen. Stel dat idealisme begint in het theater. Dan is dit die zeldzame kans om te ontsnappen aan alles wat we zo goed dachten te kennen.

Fragment uit een interview met Emma Watson over ‘Beauty and the Beast’

Interviewer: ‘How young were you, when you were first told that you looked like Belle? I mean, everyone thinks you look like her, but I’m curious how young were you when people started telling you this?’
Emma: ‘That’s so interesting, I don’t think, I didn’t think, I don’t think anyone ever told me that.’
Interviewer: ‘What do you have in common with the character?’
Emma: ‘I get really excited about libraries, and books.’
Interviewer: ‘Yeah we know that.’

Verdiepend interview door De Volkskrant

De Volkskrant liep een paar maanden backstage mee tijdens het maakproces van Emma Watson – The Play. Van het schrijfproces tot de kick-off op de zolder van Frascati 4, en van de kleding doorpas tot de persoonlijke gesprekken tussen Caro Derkx en Nora El Koussour. Lees hier het artikel.

Over Caro Derkx en Nora El Koussour

Caro Derkx (Arnhem, 1995) studeerde in 2019 af aan de Toneelacademie Maastricht met de solovoorstelling Me, Myself and Sir Roger Scruton. Een politiek-psychologische ideeënthriller over de conservatieve Britse filosoof Sir Roger Scruton, waarin de aantrekkingskracht van het neoliberaal gedachtegoed voor een jongere generatie onder de loep wordt genomen. De voorstelling won zowel de Henriëtte Hustinxprijs 2019 als ‘Het Debuut 2019’. In haar werk onderzoekt Derkx de complexe verhouding tussen feit en fictie, werkelijkheid en fantasie, realiteit en beeldvorming en de steeds problematischere notie van authenticiteit. Vanaf seizoen 2020-2021 ontwikkelt Caro Derkx haar werk bij Frascati Producties. Het NRC beschreef haar eerste Frascati-productie, het gedachte-experiment A Portrait of the Artist in Red, Yellow and Blue als “een knappe en zeer trefzekere debuutvoorstelling” (★★★★).

Nora El Koussour (Veghel, 1994) koestert net als Derkx een grote liefde voor beeldende kunst, literatuur en filosofie. Zij is gefascineerd door denkers als Angela Davis en Audre Lorde en is groot fan van Helena Bonham Carter, Stephen Fry en Michaela Coel. Koussour debuteerde in 2016 met de rol van Layla in de gelijknamige film Layla M. Een aangrijpend verhaal over de gecompliceerde zoektocht van een levendige, intelligente puber met een radicaal karakter. Koussour won voor haar optreden een Gouden Kalf, een Les Arcs voor Beste Actrice, Angela Award tijdens The Subtitle Festival en een Outstanding Award voor Beste Actrice tijdens de Philadelphia Film Festival. Ze was o.a. te zien in Nervosa, Ramzi, Mocro Maffia, De belofte van Pisa, de Britse serie Baghdad Central en speelde en schreef mee in de voorstelling Melk en Dadels.

  • Een precies opgebouwde voorstelling over het activisme van de Engelse actrice. Caro Derkx en Nora El Koussour kruipen beangstigend goed in de huid van Watson en door haar geïnterviewde schrijvers als de Amerikaanse feminist Rebecca Solnit.
    De Volkskrant
  • Millennials zijn opgegroeid met haar: Emma Watson, Hermelien uit de Harry Potter-filmreeks, een feministische, Britse boekenwurm. Zo ook Caro Derkx. (…) Haar gezonde of ongezonde obsessie met Watson bleek iets vruchtbaars.
      Het Parool
    • Intrigerend spiegelpaleis [...] Als Derkx als Watson dier grote voorbeeld Rebecca Solnit interviewt (heerlijk nonchalant neergezet door El Koussour), kanaliseert de theatermaker de bewondering die zij zelf voor Watson voelt. Zo laat de voorstelling mooi zien hoe idealisme als olievlek kan werken.
      NRC

    De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?