“Stereotypen worden bij Cherish Menzo op de kop gezet”, schreef NRC Handelsblad over de Nederlandse danser en choreograaf. Cherish Menzo creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 00 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en een speculatieve toekomst.
In DARKMATTER zoeken Cherish Menzo en Camilo Mejía Cortés naar manieren om hun lichamen los te weken van een opgelegde perceptie. Vastgeroeste vooroordelen worden uit elkaar getrokken in een futuristische omgeving: het DARKMATTER-universum. Daarvoor kijken ze onder meer naar de ruimte: naar donkere materie en naar zwarte gaten die elkaar ontmoeten en botsen, en waaruit een nieuw, (afro)futuristisch en raadselachtig lichaam kan ontstaan.
Net als in haar vorige project JEZEBEL rekt Menzo haar bewegingstaal op door de Chopped and Screwed-methode, een remixtechniek binnen de hiphopmuziek waarbij het tempo van de muziek sterk wordt teruggedraaid.
Voor DARKMATTER put Menzo inspiratie uit het posthumanisme, waarbij het lichamelijke wordt overstegen, maar vooral uit het afrofuturisme. Een stroming die zich richt op een toekomst waarin zwarte mensen in een hypertechnische en gedekoloniseerde wereld leven. Of sterker: het verbeeldt een toekomst waarin kolonisatie nooit heeft plaatsgevonden. Het vermengt toekomst met traditie, technologie met eeuwenoude Afrikaanse mythologie en fantasie met realiteit.
Op vrijdagavond 27 januari geven choreografe Cherish Menzo en vocal coach Daniel Bonsu bij ons een (gratis) workshop: Distorted Rap Body / Chopped and Screwed Body, waarin je kennis zult maken met de Chopped and Screwed techniek! Dit als extraatje ter aanloop naar de dansvoorstelling DARKMATTER die bij ons te zien is.
Chopped and Screwed is een techniek van remixen die oorspronkelijk werd gebruikt bij hiphopmuziek. De techniek werd ontwikkeld in de Houston hiphopscene in de vroege jaren negentig door DJ Screw. De geschroefde techniek wordt bereikt door het tempo te vertragen tot 60 en 70 kwartnoten per minuut en technieken toe te passen als het overslaan van beats, recordscratching, stop-time, en het aantasten van delen van de oorspronkelijke compositie om een “gehakte” versie van het nummer te creëren.
Je zult samen met Cherish en Daniel onderzoeken hoe je deze techniek kunt vervormen naar je eigen lichaam en stem. En omdat dit een techniek is wat veelal in de voorstelling DARKMATTER terugkomt, biedt een deelname aan deze workshop jou de kans om deze unieke zang- en bewegingsstijl te ontwikkelen. Lees meer en meld je hier aan
Cherish Menzo is een performer en performance-maker gevestigd in Amsterdam. Voor haar artistieke werk is ze geïnteresseerd in de transformatie van het lichaam op podium en in de “belichaming” van verschillende fysieke beelden. Deze lijken op het eerste gezicht herkenbaar, maar door hun complexiteit en tegenstrijdigheid te benadrukken, stelt Menzo de schijnbare norm in vraag. Ze creëert in haar werk een universum waarin het zwarte lichaam centraal staat. Ze meandert tussen de nostalgie van de jaren 90 en 2000 (hiphop, rapteksten, sci-fi, manga) en speculatieve toekomsten.
Fonds 21 ondersteunt de presentatie van deze voorstelling in de theaters van De Coproducers.
Dit jaar zijn we een pilot gestart met de strippenkaart voor nieuwe makers. Ontdek de toekomst van theater en laat je verrassen door het nieuwste werk van piepjonge makers met uitzonderlijk talent, ervaren spelers die hun debuut als maker maken én avontuurlijke makers die voor het eerst in LUX te zien zijn. Dit seizoen 2022-2023 heb je de unieke kans om 5 voorstellingen van deze nieuwe makers voor een totaalprijs van € 50,00 te bezoeken. En je mag de voorstellingen zelf kiezen uit een lijst van de tien geselecteerde voorstellingen in 2022-2023, waaronder deze voorstelling. Meer info & kopen: lux-nijmegen.nl/toekomsttheater.