DIEHELEDING
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
DIEHELEDING
‘All my life I’ve been different things to different people’, zei hiphop-icoon Tupac Amaru Shakur (1971-1996). Tupac vond zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wie was hij echt? Activist, muzieklegende, veroordeeld sex offender, acteur, dichter, marketingmachine of held? Of hangt wie hij was af van wie er naar hem kijkt? In een moordend raptempo fileert hiphopcollectief DIEHELEDING onze neiging tot hokjesdenken aan de hand van the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van rapper Tupac Shakur.
In WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR doet theatercollectief DIEHELEDING een poging het mysterie Tupac in een persoon te vatten. Een poging gedoemd te mislukken, want ongemakkelijke vragen en nog ongemakkelijkere antwoorden leggen het maakproces plat. Kunnen ze, als Nederlands hiphopcollectief, zich dit Afro-Amerikaans muziekgenre en het levensverhaal van hun held eigenlijk wel toe-eigenen? En hoe zit het met de rolverdeling? Wie moet of mag Tupac spelen? Of zijn moeder Black Panther Afeni? Platenbaas Suge Knight? Wat mag wel en wat mag niet? En wie bepaalt dat?
Concept: DIEHELEDING (Merel Pauw, Steven Ivo en Jip Vuik) | Tekst en regie: Jip Vuik | Tekst, muziek en spel: Merel Pauw, Steven Ivo, Femi van Elshuis en Ousmane Bangura | Dramaturgische coaching: Sara Bergen | Artistiek advies: Jörgen Tjong a Fong | Kostuum en decor: Sacha Zwiers | Mix en mastering muziek: Darius Timmer | Lichtontwerp: Coen van der Hoeven | Productieleider: Anna Huizing | Technisch producent: Marco van der Velde | Geluid: Cesco van der Zwaag, Sander Notenbaert en Tom Doeven | Coproducent: Urban Myth | Campagnebeeld: Lucas van der Rhee
Theater,
Concept: DIEHELEDING (Merel Pauw, Steven Ivo en Jip Vuik) | Tekst en regie: Jip Vuik | Tekst, muziek en spel: Merel Pauw, Steven Ivo, Femi van Elshuis en Ousmane Bangura | Dramaturgische coaching: Sara Bergen | Artistiek advies: Jörgen Tjong a Fong | Kostuum en decor: Sacha Zwiers | Mix en mastering muziek: Darius Timmer | Lichtontwerp: Coen van der Hoeven | Productieleider: Anna Huizing | Technisch producent: Marco van der Velde | Geluid: Cesco van der Zwaag, Sander Notenbaert en Tom Doeven | Coproducent: Urban Myth | Campagnebeeld: Lucas van der Rhee
Theater
DIEHELEDING is een muziektheatercollectief dat gelooft in de kracht van verschillen. Het collectief bestaat ieder project uit mensen die nooit hetzelfde voelen of denken en vanuit dat uitgangspunt maken zij theater. De meerstemmigheid als stem, omdat zij geloven dat alleen dat een waarachtige representatie van de mens is. DIEHELEDING maakt voorstellingen met rap en schrijft daarbij originele teksten en produceert eigen muziek. De voorstellingen staan altijd met één been in de (theater)geschiedenis en een ander been in de hedendaagse (muziek)cultuur.
Net als bij hun voorgaande voorstellingen (o.a. Baron van Münchhausen, Dashboard en 1001) maken de leden van DIEHELEDING samen de voorstelling en componeren originele muziek. De verschillende perspectieven van de vaste cast van het collectief en steeds wisselende gastspelers staan aan de basis van het maakproces. De acteurs herschrijven elkaars teksten steeds opnieuw tot ze samen een script zijn. De meerstemmigheid als stem.
In deze voorstelling bevragen de spelers zichzelf, als collectief dat altijd voorstellingen met rap/hiphop maakt, een muziekstroming en cultuur die voortkomen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap: Kan dat eigenlijk wel? Mogen zij als ‘gemengd’ Nederlands gezelschap een voorstelling maken over een Afro-Amerikaans rapicoon? Wat is de scheidslijn tussen cultural appropriation en cultural affirmation?
DIEHELEDING won voor het idee van deze voorstelling de DNA Next (voorheen Theatergezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA)) Award. Een stimuleringsprijs aan (nieuw of bestaand) talent dat verbinding en diversiteit in de meest brede zin van het woord representeert. Deze wordt jaarlijks uitgereikt aan theatermakers die met een productie over urgente thema’s in de wereld van nu het verschil gaan maken. De knagende benadering van wie wel en niet over bepaalde zaken zou mogen vertellen vindt het panel bijzonder interessant en een gegeven dat ze graag door de winnaar wil laten onderzoeken.
Urban Myth
Culturele organisatie Urban Myth geeft onvertelde verhalen een podium. Daarbij kiest Urban Myth voor nieuwe invalshoeken op onze gedeelde Nederlandse geschiedenis die aanzetten tot gezamenlijk nadenken over identiteit. Wie ben ik, wie is de ander? Wie zijn wij samen? Urban Myth speelt, als vast theatergezelschap van Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Stadsschouwburg Amsterdam), grote zaal-voorstellingen door het hele land. Naast theatervoorstellingen maakt Urban Myth ook eigenzinnige en diverse programmering, variërend van talkshows tot kunstdiscipline-overstijgende samenwerkingen met musea.