DIEHELEDING

WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

Een confronterende rapvoorstelling over onszelf. 

Klik op één van de tijden en koop je tickets:

DIEHELEDING

WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

Een confronterende rapvoorstelling over onszelf. 

Bekijk trailer
Bekijk trailer

WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

Een confronterende rapvoorstelling over onszelf. 

DIEHELEDING's nieuwe voorstelling 'WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR' gaat evenveel over Tupac als over onszelf.
Haarlems Dagblad
Tussendoor speelt een virutoze muziekmedley van pompende (zelfgeproduceerde) beets en strakke raps, waarin Tupacs ontwikkeling van onbevreesd naar onheilspellend in sneltreinvaart langs vliegt.
Haarlems Dagblad
De geweldige dialogen, scherp geschreven maar niet té gelikt, vormen een prachtige taalchoreografie waarin de autoriteit steeds weer verschuift.
Het Parool
Van Elshuis is van de vier de spannendste performer. Schijnbaar introvert, maar zittend op een vulkaan van emoties.
Het Parool
Het was geweldig, fantastisch, hartverscheurend, inspirerend, grappig, simpel en zo zo diep. Prachtig. Zo veel dank.
Publieksreactie
Het was briljant. De spelers waren zo goed, maar ik wil ook props geven aan de schrijvers. Het was zo zo goed. Chapeau!
Publieksreactie
We vonden het FANTASTISCH. Mee naar bed gegaan en opgestaan.
Publieksreactie

Fotograaf: Jean van Lingen

Over DIEHELEDING

DIEHELEDING is een muziektheatercollectief dat gelooft in de kracht van verschillen. Het collectief bestaat ieder project uit mensen die nooit hetzelfde voelen of denken en vanuit dat uitgangspunt maken zij theater. De meerstemmigheid als stem, omdat zij geloven dat alleen dat een waarachtige representatie van de mens is. DIEHELEDING maakt voorstellingen met rap en schrijft daarbij originele teksten en produceert eigen muziek. De voorstellingen staan altijd met één been in de (theater)geschiedenis en een ander been in de hedendaagse (muziek)cultuur.

Net als bij hun voorgaande voorstellingen (o.a. Baron van Münchhausen, Dashboard en 1001) maken de leden van DIEHELEDING samen de voorstelling en componeren originele muziek. De verschillende perspectieven van de vaste cast van het collectief en steeds wisselende gastspelers staan aan de basis van het maakproces. De acteurs herschrijven elkaars teksten steeds opnieuw tot ze samen een script zijn. De meerstemmigheid als stem.

In deze voorstelling bevragen de spelers zichzelf, als collectief dat altijd voorstellingen met rap/hiphop maakt, een muziekstroming en cultuur die voortkomen uit de Afro-Amerikaanse gemeenschap: Kan dat eigenlijk wel? Mogen zij als ‘gemengd’ Nederlands gezelschap een voorstelling maken over een Afro-Amerikaans rapicoon?  Wat is de scheidslijn tussen cultural appropriation en cultural affirmation?

DIEHELEDING won voor het idee van deze voorstelling de DNA Next (voorheen Theatergezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA)) Award. Een stimuleringsprijs aan (nieuw of bestaand) talent dat verbinding en diversiteit in de meest brede zin van het woord representeert. Deze wordt jaarlijks uitgereikt aan theatermakers die met een productie over urgente thema’s in de wereld van nu het verschil gaan maken. De knagende benadering van wie wel en niet over bepaalde zaken zou mogen vertellen vindt het panel bijzonder interessant en een gegeven dat ze graag door de winnaar wil laten onderzoeken.

Over Urban Myth

Urban Myth
Culturele organisatie Urban Myth geeft onvertelde verhalen een podium. Daarbij kiest Urban Myth voor nieuwe invalshoeken op onze gedeelde Nederlandse geschiedenis die aanzetten tot gezamenlijk nadenken over identiteit. Wie ben ik, wie is de ander? Wie zijn wij samen? Urban Myth speelt, als vast theatergezelschap van Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Stadsschouwburg Amsterdam), grote zaal-voorstellingen door het hele land. Naast theatervoorstellingen maakt Urban Myth ook eigenzinnige en diverse programmering, variërend van talkshows tot kunstdiscipline-overstijgende samenwerkingen met musea.

Ontdek ons programma

Winterwater

Boys Won't Be Boys

Een stel mannenpinguïns

Huis van Troje

Hard Cut Paradise