sluit

Dunja Jocic

De Panter
Language No Problem

Aangrijpende en spannende ‘danse-noire’ over het kwetsbare individu in een door technologie gedomineerde samenleving.

Ramsey Nasr vertelt het verhaal van een man die verstrikt raakt in een mysterieus, hypermodern appartement. De woning is als een nieuw lichaam voor hem waar hij langzaamaan de grip op verliest. Terwijl het appartement een eigen wil ontwikkelt, probeert de man te ontsnappen aan een steeds groter wordende dreiging.

Dunja Jocic

De Servisch-Nederlandse choreografe Dunja Jocic is een van de spannendste nieuwe dansmakers van dit moment. Zij maakt filmisch dansvoorstellingen die de achterkamers van de menselijke geest verkennen. Met haar aangrijpende en humorvolle danstaal, confronteert zij de kijker met de absurditeit van het bestaan. Voor De Panter ontving zij de prestigieuze VSCD Zwaan voor ‘meest indrukwekkende dansproductie 2020 & 2021’: ‘De danstaal van Jocic heeft een elektrische geladenheid en een vervreemdende uitwerking. ‘De Panter’ is minutieus geconstrueerd en de verschillende theatrale elementen en media versterken elkaar. De voorstelling is volwassen en spannend tegelijk.’


The Panter is a thrilling ‘danse-noire’ about the vulnerable individual in a technology-dominated society.

 

The tale, told by Ramsey Nasr, is about a man who gets entangled in a mysterious ultra-modern apartment, that feels like a new body. While the house is developing a will of its own, he tries to escape this sensation of alienation.

Dunja Jocic

The Serbian-Dutch choreographer Dunja Jocic is one of the most exciting new dance makers of the moment. She creates cinematic dance performances that explore the backrooms of the human mind. With her intense and humorous dance language, she confronts the viewer with the absurdity of existence. The Panther is awarded with the ‘Swan for most impressive dance production 2020 & 2021’. The jury: “Jocic’s dance language has an electrical charge and an alienating effect. ‘De Panther’ is meticulously constructed and the various theatrical elements and media reinforce each other.”

 

  • ‘De verhaallijn is belangrijk in De Panter. Jocic geeft met teksten van Barbi Markovic richting aan het stuk. Het appartement is als een virtueel lichaam dat de jongen die er woont volledig opslokt. Alsof hij geüpload is in een andere entiteit, bijna als in het lichaam van iemand anders.’
      De Theaterkrant
    • ‘Sterk invoelbaar is wel het sinistere De Panter van Dunja Jocic. In Simon Bus heeft ze een ideale vertolker gevonden van een man die, naar later blijkt, slechts een simulatie van een appartement heeft gekocht, in plaats van een veilig thuis. Dat vervreemdende gegeven werkt ze mooi uit in een trio met naast de knap achterdochtig dansende Bus twee infiltrerende dansers.’
        De Volkskrant
      • Jocic varieert mooi met bewegingskwaliteiten en sferen.
          NRC Handelsblad
        Attend

        De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?