sluit

Dunja Jocic

De Panter
Language No Problem

De Panter is een nieuwe aangrijpende en spannende ‘danse-noire’ van Dunja Jocic over het kwetsbare individu in een door technologie gedomineerde samenleving.

Ramsey Nasr vertelt het verhaal van een man die verstrikt raakt in een mysterieus, hypermodern appartement. De woning is als een nieuw lichaam voor hem waar hij langzaamaan de grip op verliest. Terwijl het appartement een eigen wil ontwikkelt, probeert de man te ontsnappen aan een steeds groter wordende dreiging. Onmerkbaar vervreemdt hij van zichzelf en voelt zich als een gekooide panter in zijn eigen huis.

Over Dunja Jocic

In haar hallucinerende, filmische voorstellingen met een elektrisch geladen en grillige danstaal confronteert choreograaf en filmmaker Dunja Jocic ons met de absurditeit van ons bestaan. Jocic presenteert haar werk wereldwijd op dans- en filmfestivals en werkte samen met een keur aan diverse kunstenaars zoals Guy & Roni, Yannis Kyriakides, Marinus Groothof, Klaas de Vries, Tomoko Mukaiyama en Barbi Markovic. Zij ontving o.a. de Prijs van de Nederlandse Dansdagen, BNG Bank Dansprijs en een nominatie voor de ‘Zwaan’ (meest indrukwekkende dansprestatie), haar film ‘Bird’ won de Cinedans Audience Award.


The Panter is a thrilling ‘danse-noire’ about the vulnerable individual in a technology-dominated society.

The tale, told by Ramsey Nasr, is about a man who gets entangled in a mysterious ultra-modern apartment, that feels like a new body. While the house is developing a will of its own, he tries to escape this sensation of alienation. His loss of control makes him feel like a caged panter.

In her hallucinatory and cinematographic performances with an electrically charged dance language choreographer and filmmaker Dunja Jocic confronts us with the absurdity of our lives. Jocic presents her work at Dance – and Film Festivals around the globe. She has worked with a wide variety of international artists and has received prestigious awards and prizes over the past years.

  • ‘De verhaallijn is belangrijk in De Panter. Jocic geeft met teksten van Barbi Markovic richting aan het stuk. Het appartement is als een virtueel lichaam dat de jongen die er woont volledig opslokt. Alsof hij geüpload is in een andere entiteit, bijna als in het lichaam van iemand anders.’
      De Theaterkrant
    • ‘Jocic varieert mooi met bewegingskwaliteiten en sferen.’
        NRC
      • ‘Sterk invoelbaar is wel het sinistere De Panter van Dunja Jocic. In Simon Bus heeft ze een ideale vertolker gevonden van een man die, naar later blijkt, slechts een simulatie van een appartement heeft gekocht, in plaats van een veilig thuis. Dat vervreemdende gegeven werkt ze mooi uit in een trio met naast de knap achterdochtig dansende Bus twee infiltrerende dansers.’
          De Volkskrant

        De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?