sluit

Het Zuidelijk Toneel | Rashif El Kaoui & Ahmet Polat & Laryssa Kim

De Bastaard

Schrijver en acteur Rashif El Kaoui is het kind van een Vlaamse moeder en een Marokkaanse vader die er niet voor hem was. Rashif reist naar Marokko op zoek naar zijn roots. Daarover maakt hij samen met Ahmet Polat & Laryssa Kim De Bastaard; ritmisch, scherp van taal, indringend, oprecht en laat je niet onberoerd achter.

“Ik ben een bastaard, een halfbloed, een vuilnisbakkenras. Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand.” Aan het woord is Rashif El Kaoui. Samen met Ahmet Polat en Laryssa Kim reconstrueert hij de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België reisde en stierf in Zuid-Frankrijk. Een terugkeer naar een vader die hij amper heeft gekend. Ahmet gelooft dat een reis de beste stap zou zijn voor Rashif, om zichzelf beter te begrijpen.

De voorstelling is meer dan Rashif zijn reisverslag. Het zou ook het verhaal van Ahmet, Laryssa of jou kunnen zijn. Want misschien wist je het nog niet, maar uiteindelijk zijn we allemaal bastaard. De voorstelling vormt een ritueel, een poging een eigen plek te vinden in onze tijd.

Over de makers

Ahmet is wereldbekend als fotograaf en documentairemaker, hij was fotograaf des Vaderlands. Rashif is schrijver, acteur en de man met de mooiste stem van Vlaanderen. Laryssa zangeres, componist, en muzikaal multitalent. Zij zorgt voor live muziek. Met film, slam poetry, muziek, proza en vertelling geven zij inzicht hoe de blik van anderen ons denken beïnvloedt, en leidt tot een constant dubbel bewustzijn. De Bastaard is ritmisch, scherp van taal, indringend, oprecht en laat je niet onberoerd achter.

Het uur van de Wolf: Ik ben een bastaard

Nee, Ik ben een bastaard is niet zomaar een ‘filmmaker-volgt-kunstenaar’-documentaire. Fotograaf en filmmaker Ahmet Polat volgt in zijn debuutdocumentaire de Vlaamse theatermaker Rashif El Kaoui, die op zijn beurt de ervaringen van dit filmproces verwerkt in zijn theatershow. Het woord dat alles bindt: ‘tussenruimte’. 2Doc.nl sprak de filmmaker in dit interview. En je kunt hier de documentaire terugkijken.

Piet Menu over De Bastaard

“In elk koningsdrama heb je de bastaard die ook zijn deel van de koek opeist. Altijd negatief geportretteerd. Wij herstellen dat beeld in ere want de toekomst is niet alleen aan de vrouw, ook zeker aan de bastaard.”

Ontdek de toekomst van theater | 5 voorstellingen voor € 50,00

Dit jaar zijn we een pilot gestart met de strippenkaart voor nieuwe makers. Ontdek de toekomst van theater en laat je verrassen door het nieuwste werk van piepjonge makers met uitzonderlijk talent, ervaren spelers die hun debuut als maker maken én avontuurlijke makers die voor het eerst in LUX te zien zijn. Dit seizoen 2022-2023 heb je de unieke kans om 5 voorstellingen van deze nieuwe makers voor een totaalprijs van € 50,00 te bezoeken. En je mag de voorstellingen zelf kiezen uit een lijst van de tien geselecteerde voorstellingen in 2022-2023, waaronder deze voorstelling. Meer info & kopen: lux-nijmegen.nl/toekomsttheater.

  • De Bastaard van Rashif El Kaoui is een indringend en ontroerend pamflet dat nog lang nagonst
    De Volkskrant
  • El Kaoui heeft alles in handen om zijn pamflet van een bastaard uit te laten groeien tot, in meer dan één betekenis, de voorstelling van zijn leven
    Nieuwsblad
  • Het is een betekenisvolle artistieke statement: het verhaal van El Kaoui blijft van hem en wordt niet ter consumptie of voor oppervlakkige empathie aan het publiek voorgeschoteld. In plaats daarvan eist hij ruimte voor poëtische abstractie op – en daarmee autonoom bestaansrecht, én als kunstenaar én als ‘bastaard.
      Theaterkrant

    De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?