Schrijver en acteur Rashif El Kaoui is het kind van een Vlaamse moeder en een Marokkaanse vader die er niet voor hem was. Rashif reist naar Marokko op zoek naar zijn roots. Daarover maakt hij samen met Ahmet Polat & Michelle Samba De Bastaard; ritmisch, scherp van taal, indringend, oprecht en laat je niet onberoerd achter.
“Ik ben een bastaard, een halfbloed, een vuilnisbakkenras. Mijn X-chromosoom komt uit de Vlaamse Kempenklei, mijn Y-chromosoom uit het mulle Atlaszand.” Aan het woord is Rashif El Kaoui. Samen met Ahmet Polat en Michelle Samba reconstrueert hij de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België reisde en stierf in Zuid-Frankrijk. Een terugkeer naar een vader die hij amper heeft gekend. Ahmet gelooft dat een reis de beste stap zou zijn voor Rashif, om zichzelf beter te begrijpen.
De voorstelling is meer dan Rashif zijn reisverslag. Het zou ook het verhaal van Ahmet, Michelle of jou kunnen zijn. Want misschien wist je het nog niet, maar uiteindelijk zijn we allemaal bastaard. De voorstelling vormt een ritueel, een poging een eigen plek te vinden in onze tijd.
Ahmet is wereldbekend als fotograaf en documentairemaker, hij was fotograaf des Vaderlands. Rashif is schrijver, acteur en de man met de mooiste stem van Vlaanderen. Michelle, poëtische ziel, veelgevraagd drummer en muzikaal multitalent. Zij zorgt voor live muziek. Met film, slam poetry, muziek, proza en vertelling geven zij inzicht hoe de blik van anderen ons denken beïnvloedt, en leidt tot een constant dubbel bewustzijn. De Bastaard is ritmisch, scherp van taal, indringend, oprecht en laat je niet onberoerd achter.
Nee, Ik ben een bastaard is niet zomaar een ‘filmmaker-volgt-kunstenaar’-documentaire. Fotograaf en filmmaker Ahmet Polat volgt in zijn debuutdocumentaire de Vlaamse theatermaker Rashif El Kaoui, die op zijn beurt de ervaringen van dit filmproces verwerkt in zijn theatershow. Het woord dat alles bindt: ‘tussenruimte’. 2Doc.nl sprak de filmmaker in dit interview. En je kunt hier de documentaire terugkijken.
“In elk koningsdrama heb je de bastaard die ook zijn deel van de koek opeist. Altijd negatief geportretteerd. Wij herstellen dat beeld in ere want de toekomst is niet alleen aan de vrouw, ook zeker aan de bastaard.”