sluit

Karina Holla

DARGER: in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid

Karina Holla maakt met DARGER: in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid een voorstelling over het bizarre leven van Henry Darger. De alchemist die zijn verschrikkelijke ervaringen heeft omgezet in het goud van zijn fantastische tekeningen.

“Het verboden rijk van de seksualiteit, de betovering van kinderen. Het zijn zoete collages, maar daarin gebeuren verschrikkelijke dingen.”

Compagnie Karina Holla maakt de voorstelling DARGER: in de werkelijkheid van de onwerkelijkheid. De voorstelling is gebaseerd op het fascinerende leven en werk van de Amerikaan Henry Darger (1892-1973), een kluizenaar die in totale sociale isolatie een even betoverende als wrede fantasiewereld van idyllische verschrikkingen schiep. Pas na zijn dood maakte hij naam als outsider artist. De beeldende voorstelling is een afdaling in de hel van Henry Darger en zoekt de magie van zijn tragiek op.

Henry woonde in een huurkamer waar geen mens op bezoek kwam, stampvol afval dat hij opraapte van de straat. Hij had zich afgesloten van de mensen, sprak met God en de demonen uit zijn jeugd. Pas in de laatste dagen van Henry’s leven ontdekte zijn huisbaas onder de rommel de 15.000 bladzijden aan verhalen en tekeningen die hij uit zichzelf maakte, en die inmiddels miljoenen opbrengen. In the Realms of the Unreal laat zien hoe kunst een mentale overlevingsstrategie kan zijn.

Holla: “Ik zag in een museum in New York voor het eerst een afbeelding van Henry Darger die ik meteen fascinerend vond. Liefelijke, delicate, naakte kleine meisjes met vlindervleugels, hoorns van een ram, en een mannelijk geslachtje. Zijn levensverhaal vond ik zo intrigerend, dat ik besloot er een stuk over te maken.” In the Realms of the Unreal wordt een collageachtige voorstelling met beeld, beweging, stem en tekst, in een surrealistische sfeer. Compagnie Karina Holla wil Henry Dargers tekeningen op het toneel tot leven brengen, zijn visionaire wereld, maar ook de duistere kanten van zijn leven, zijn zelfhaat, agressie en zelfvernedering laten zien.

Over Karina Holla

Al 35 jaar maakt Karina Holla bewegingstheater, als performer, docent en regisseur. Na haar studie aan de Amsterdamse Mimeopleiding maakte ze haar eigen voorstellingen. Voorbeelden zijn Valeska, ich bin eine Hexe (1983), over het roerige leven van de groteske danseres Valeska Gert, Solo Duo (1985, eerste Mimeprijs) haar internationale doorbraak die in elf landen gespeeld werd; Falten (2005), waarvoor zij drie oudere mimeacteurs regisseerde en Kafka Project (prijs Beste theatervoorstelling Kroatië 2013). In de voorstellingen Être Blessé (2009, nominatie Mimeprijs) en vooral Fremd-Körper (2014) begon zij veel meer tekst te gebruiken en nog meer in Romp en Oorlogsvrouwen. Zij werd genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2019 in de categorie bewezen kwaliteit.

In 2018 ontving Karina Holla de Theo d’Or voor haar aangrijpende rol in ROMP.

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?