sluit

Orkater/De Nieuwkomers | More Dogs (21.00 uur)

Real Boys

In Real Boys proberen vijf Pinokkio’s echte jongens te worden. In een geflipt libretto bezingen ze popcultuur, online profilering en labovlees, maar ook de liefde, nepnieuws en Pinokkio’s queeste.

Real Boys is een gevecht met het fake-spektakel dat hen omringt, een tragikomische ontsnappingspoging uit de kunstmatigheid van ons bestaan.

More Dogs is een Belgisch collectief van schrijvers, makers, spelers en muzikanten, dat eerder al Zeitgeber maakte bij Orkater. “Bizarre beats, optische illusies, en verrassingseffecten wisselen elkaar af in een excentrieke trip waar het spelplezier van af spat”, schreef De Morgen. De groep kijkt gefascineerd, maar ook met argwaan naar de wereld om ons heen, die steeds kunstmatiger wordt. Verward over wat er eigenlijk nog ‘echt’ is en wat niet, wordt hun drang naar een oprechte ervaring of iets authentieks groter.

OVER DE NIEUWKOMERS
Orkater/De Nieuwkomers, het talentontwikkelingsprogramma van Orkater, biedt jonge opgeleide muzikanten en theatermakers de gelegenheid hun ideeën om te zetten in muziektheatervoorstellingen die gespeeld worden in kleine zalen en op festivals.

INTERVIEW MET ORKATERCOLLECTIEF MORE DOGS
Real Boys is een lasagne-voorstelling. Je ziet een voorstelling van het Orkatercollectief More Dogs dat de band Real Boys speelt die repeteert aan een theatrale show over Pinokkio: een vertelling binnen een vertelling binnen een vertelling. Zoveel verschillende lagen, dus een lasagne-voorstelling.” More Dogs vertelt over hun nieuwste voorstelling Real Boys.
Gode: “Het verhaal van Pinokkio past ook erg goed bij ons thema. Het oorspronkelijke ‘Le avventure di Pinocchio’ is niet geschreven als één boek, maar als verschillende korte verhaaltjes in de krant. Die hebben we gelezen en uiteraard de Disney-film bekeken. Disney heeft veel aangepast: in de oorspronkelijke versie groeit zijn neus bijvoorbeeld niet wanneer hij liegt, maar wanneer hij heftige emoties ervaart. Het concept van ‘remakes’ is interessant als het gaat over authenticiteit. Sterker nog, de eerste scène in de voorstelling is gebaseerd op een gesprek dat wij hebben gevoerd: wat is nu het echte verhaal van Pinokkio?”

“De titel is Real Boys en wij zijn vijf jongemannen, dus je zou snel kunnen denken dat het over ‘echte mannen’ gaat, maar het gaat over iemand die ‘écht’ wil worden,” vertelt Elias. “Pinokkio wil een persoon worden van vlees en bloed. Een interessant verhaal in een tijd die steeds artificiëler lijkt te worden. Niet alleen op het gebied van artificiële intelligentie, maar bijvoorbeeld ook op sociale media en in reclames. Je koopt tegenwoordig niet meer een slaapzak, maar de zogenaamde authentieke ‘lifestyle’ van een ‘nomad’.” Viktor De Greef: “Je zou kunnen zeggen dat de samenleving een soort etalage is geworden. We hebben veel gesprekken gevoerd over het thema en dat is de basis van onze dialogen geworden. Zo spelen we een uitvergrote versie van onszelf. Juist dat is relevant met betrekking tot het onderwerp: hoe authentiek zijn onze dialogen en welk alter-ego hebben we gekregen binnen deze groep? Iedereen is min of meer een uitvergroot karakter geworden. De één trekt zich nergens iets van aan, de ander bemoeit zich voornamelijk met geld en weer een ander doet vooral filosofische uitspraken. De laatste is eigenlijk altijd afwezig.”

“De muziek is groots met veel instrumenten, denk aan synth-rocky-hiphop-80’s, als dat bij elkaar een genre kan zijn.”
Gode legt uit: “In Real Boys zie je een vertelling binnen een vertelling: je kijkt naar een musical over Pinokkio, maar je ziet ook de band Real Boys repeteren aan die musical. Misschien komen onze personages er zelfs wel achter dat ook zij door ons worden gespeeld binnen een voorstelling. Ik hoop dat het publiek na het zien van onze voorstelling niet meer weet wat echt is.” Robin: “Ik hoop dat ze een vet concert hebben gezien.”

We zijn dan ook echt een band,” vertelt Julien Neirynck. “Op het podium staan we in eerste instantie zelfs in klassieke bandopstelling. We spelen verschillende instrumenten, synthesizers, gitaren, percussie, elektronica, zelfs een mandoline. Alle muziek is, net als de teksten, door onszelf geschreven” Robin: “De muziek is groots met veel instrumenten, denk aan synth-rocky-hiphop-80’s, als dat bij elkaar een genre kan zijn. De muziek die we spelen als de Real Boys aan het repeteren zijn is soms meer ondersteunend en lijkt te ontstaan, zoals de dialogen. Er zit ook in de muziek een duidelijk verschil tussen die twee lagen.”

Viktor: “We weten soms binnen het repeteren zelf ook niet meer welke tekst van wie komt of in welke ‘laag’ we ons bevinden. Speel jij nu jezelf, een lid van Real Boys of een personage uit Pinokkio?” Gode: “We proberen ons publiek ook te laten twijfelen aan hun eigen authenticiteit. Maar ik hoop daarnaast dat men zich op een gegeven moment, net als bij andere voorstellingen met zo’n groot show-gehalte, kan overgegeven aan het eclectische spektakel.” Viktor sluit hun verhaal af met een authentieke kers op de taart: “Voor een echte ervaring moet je bij de Real Boys zijn.”

  • “Real boys is opnieuw een geslaagde productie uit de onuitputtelijke Orkater/De Nieuwkomers-bron, een overrompelende theaterervaring waar de energie en het spelplezier van afspat.”
      Theaterkrant
    • “Er wordt slim gespeeld met het concept van de musical, want als het ergens gaat over grote gevoelens die ‘echt zijn’, is het daar wel. Hoe kan je geraakt worden door muziek, ook al voel je dat iets nep is; dat is een van de interessante onderliggende vragen.”
        Theaterkrant
      • “Dialogen vloeien over in sterk uitgevoerde liedjes waarin muziekstijlen en -referenties smakelijk worden vermengd met precies het juiste vleugje bombast dat hoort bij een musical.
          Het Parool

        De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

        Ja, graag!

        jouw voorkeur

        Aanmelden