De Trojaanse oorlog is een mythe, maar de val van Troje is een feit. Waar beginnen de verhalen en houden feiten op met bestaan? Huis van Troje is een productie van Toneelschuur Producties & ITA, regie is in handen van Mateusz Staniak.
Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv’s of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?
Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hecuba neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het winnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?