Toneelschuur Producties & ITA | Mateusz Staniak

Huis van Troje

Een voorstelling over de drijfveren van een heersende klasse in oorlogstijd

Klik op één van de tijden en koop je tickets:

Toneelschuur Producties & ITA | Mateusz Staniak

Huis van Troje

Een voorstelling over de drijfveren van een heersende klasse in oorlogstijd

Bekijk trailer
Bekijk trailer

Huis van Troje

Een voorstelling over de drijfveren van een heersende klasse in oorlogstijd

De val van Troje achterstevoren verteld levert een interessant ideeënstuk op
NRC
De meedogenloos ontwrichtende kracht van een eeuwenoude oorlog
Theaterkrant
De zinloosheid van oorlog
8Weekly

Huis van Troje is een stuk waarin de vrouwen een stem krijgen, in tegenstelling tot de verhalen van Euripides en vele andere klassieke toneelschrijvers. Er komen slechts twee mannen voor in het stuk en zij spelen een bijrol.

Regisseur Elsie de Brauw over Huis van Troje, Haarlems Dagblad

De samenwerking tussen Toneelschuur Producties en Internationaal Theater Amsterdam levert al jaren prachtige voorstellingen op van veelbelovende, nieuwe makers. De kennis en ervaring die samenkomen in het ondersteuningstraject ITA-2 werken als een springplank voor jong talent. Ik kijk dan ook erg uit naar de nieuwe voorstelling van Mateusz Staniak. Ik ken hem als een vooruitstrevende regisseur die niet bang is om risico's te nemen. En ik weet uit eigen ervaring bij Toneelschuur Producties hoe belangrijk het is om de vrijheid te voelen om risico's te kunnen nemen en zo tot onvergetelijke voorstellingen te komen.

Eline Arbo, artistiek directeur ITA

Huis van Troje

Wanneer een oorlog woedt op de schermen van onze tv’s of smartphones, denken we de waarheid te zien, terwijl het een verhaal is dat we voorgeschoteld krijgen. Hoe worden de feiten gepresenteerd? En wie heeft daar baat bij?

Troje staat op het punt van omvallen. De toekomst van de stad wordt niet bepaald door het lot of de goden, maar door de Trojaanse elite: Koningin Hecuba neemt alleen genoegen met een overwinning en is bereid hier alles voor op te offeren. Andromache moet de troon veiligstellen voor haar zoon. En Cassandra gelooft dat zij de enige is die haar familie van zichzelf kan redden. Via hun machtspositie kan de bevoorrechte klasse zich een niveau van comfort en veiligheid veroorloven. Ondertussen staat het volk op het slagveld. Maar wat is patriottisme waard als het winnen van de oorlog hoofdzakelijk zorgt voor een bevoorrechte, gevestigde orde?

OVER REGISSEUR MATEUSZ STANIAK 

Mateusz Staniak is een jonge Poolse regisseur die in Amsterdam woont en werkt. Hier volgde hij de regie­op­lei­ding van de Academie voor Theater en Dans en studeerde af met thea­ter­voor­stel­lingen Kortinthe2057 en The Limits of the Self. Bij het Noord Nederlands Toneel maakte hij Odyssey voor hun online platform Nite Hotel. In 2021 regisseerde Wer hat meinen Vater umgebracht van Edouard Louis bij Schaus­peil­haus Bochum.

Mateusz is een expe­ri­men­teel regisseur die gefas­ci­neerd is door de moge­lijk­heid om de werke­lijk­heid opnieuw uit te vinden door middel van theater. In seizoen 2022 – 2023 maakte hij Hamlet en Ophelia, naar o.a. de Hamlet­ma­chine van Heiner Müller (coproductie met Inter­na­ti­o­naal Theater Amsterdam). ​Staniak toont in zijn debuut een sterke hand van regisseren waarin niet aan het toeval wordt overgelaten’ — Theaterkrant

Mateusz over Huis van Troje
Leven in een land dat niet actief in oorlog is, begint het grootste voorrecht te lijken dat je kunt hebben. Hoewel we weten dat volledige neutraliteit onhaalbaar is, dwingt de toegang tot realtime informatie en sociale media ons, naast de politieke koers van onze regeringen, om een standpunt in te nemen. Hoewel het directe gevaar voor ons leven misschien niet aanwezig is, kunnen we niet onverschillig blijven, vooral niet als we weten dat onschuldige mensen elders op de wereld nog steeds als ‘nevenschade’ worden beschouwd. Zij betalen met hun leven voor de beslissingen van politieke leiders en het internationale politieke schaakspel. Deze voorstelling verkent het concept van geweld, onderzoekt hoe het wordt gepresenteerd en hoe die presentatie onze kijk erop beïnvloedt. Waarom vinden we dat bepaalde mensen meer bescherming verdienen dan anderen? Is het idee van een voortdurende strijd tussen iedereen een natuurlijke staat? Zou het weten van de uitkomst ons ontmoedigen om geweld te gebruiken?

Ontdek ons programma

WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR

 Khôra

A Family Business - Bye Bye Daddy

ADI(C)SCO