sluit

Toneelschuur Producties & Olivier Diepenhorst

De koning sterft
#doordenkertje
#mooiewoorden

In 1962 was toneelschrijver Eugène Ionesco ernstig ziek. Hij was gedwongen zijn mogelijk naderende dood onder ogen te zien en verwerkte zijn gedachten daarover tot het intrigerende stuk De koning sterft.

Regisseur Olivier Diepenhorst baseert zich op deze absurdistische klassieker en maakt er een fysieke en poëtische voorstelling van, over oog in oog staan met het grote einde van alles. In de cast onder meer Krisjan Schellingerhout en Imke Smit, naast Theo d’Or-winnares Abke Haring.

Koning Berenger I stapt monter uit bed. Tot hij te horen krijgt dat hij aan het eind van de dag zal sterven, dat aan het eind van de voorstelling alles voorgoed zal verdwijnen. Hijzelf, zijn koninkrijk en de hele wereld. Zijn twee koninginnen begeleiden hem richting zijn einde. Maar de koning geeft niet zomaar toe, hij volhardt steeds meer in zijn wanhopige ontkenning.

OLIVIER DIEPENHORST OVER DE KONING STERFT
“Met het sterven van de Koning, verdwijnt ook alles wat hij ooit gedacht, gevoeld of waargenomen heeft. Want waar zou het kunnen blijven? Als kind al kon ik mijn hoofd breken over de absurditeit van ons eigen bestaan en was ik gefascineerd door de vraag waarom er überhaupt ‘iets’ is in plaats van ‘niets’. Ik vind het mooi hoe Ionesco in het schemergebied tussen leven en dood op zoek gaat naar hoe we om moeten gaan met de wetenschap dat we er ooit niet meer zullen zijn.”

toneelschuurproducties.nl / #doordenkertje #mooiewoorden

  • Haring is subliem; ze speelt geen oude man maar eerder een overmoedige jongeling met stervensangst, herkenbaar in haar weigering het noodlot te aanvaarden.
    NRC Handelsblad
  • Met zijn regie laat Diepenhorst weer zien dat hij een van de meest veelbelovende Nederlandse regisseurs is.
    RiRo
  • Abke Haring laat prachtig afdwalende koning zien.
    Theaterkrant
  • Vaardig gemaakt is deze voorstelling, fraai toneelbeeld, leuke spelers en Haring die een bij vlagen hypnotiserende performance geeft.
    de Volkskrant
  • Abke Haring speelt het initiële verzet, het verstijven van de ledematen en het steeds meer naar binnen gekeerd raken zo prachtig dat je er kippenvel van krijgt.
    De Telegraaf
  • Eerst in een ondefinieerbaar wit gewaad, later slechts in een huidkleurige bodystocking tekent Haring subtiel de troebele tocht van verzet tegen naar besef van sterfelijkheid.
    Trouw

De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

Ja, graag!

jouw voorkeur

Aanmelden