sluit

Trouble Man & Het Nationale Theater

DOPE
#hoeoverleefik
#topcast

In DOPE voert theatermaker Sadettin Kirmiziyüz een ongemakkelijk gesprek over het in standhouden van een van de dodelijkste businessmodellen ter wereld: drugshandel.

GUILTY PLEASURES
In Amsterdam gebruiken we 30.000 lijntjes cocaïne per dag, zo blijkt uit het rioolwater. De omzet van onze XTC-boeren is bijna twee keer zo hoog als die van de luchtvaart. Op feestjes, in het bedrijfsleven, in de clubscène: een nakkie of een pilletje is de gewoonste zaak van de wereld. We houden met onze guilty pleasures een industrie in leven die honderdduizenden mensen per jaar het leven kost en het milieu vernietigt. We kopen bewust, biologisch en Fairtrade, eten slaafvrije chocolade en dragen kinderarbeidvrije katoen, maar hoeveel doden er per lijntje vallen maakt ons eigenlijk weinig uit.

ONGEMAKKELIJK GESPREK
Sadettin vindt het belangrijk dat mensen een vrije keuze hebben, dat ze genieten van hun levens, maar toch begrijpt hij niet hoe het kan dat wij zo veel kilo’s boter op het hoofd hebben wanneer het gaat over drugs; de consumptie en productie daarvan loopt in ons kikkerlandje de spuigaten uit. Burgemeesters worden bedreigd door drugscriminelen, in de Randstad wordt met Kalashnikovs op elkaar geschoten, in woonwijken wordt chemisch drugsafval gedumpt. Tijd voor een ongemakkelijk gesprek, over hard gaan, over aan zijn, over legalisering en over het in stand houden van een van de dodelijkste businessmodellen die er zijn.

DOPE is de derde van vier voorstellingen die Trouble Man & Het Nationale Theater samen maken.

INTERVIEW NRC
“Het wordt tijd voor een gesprek over onze hypocriete houding ten opzichte van drugs”, vindt theatermaker Sadettin Kirmiziyüz. In Dope neemt hij zijn eigen rol onder de loep. „Als ik blow schrijf ik betere voorstellingen. Mijn kunstenaarschap is mijn excuus.” Lees het volledige interview hier.

troubleman.nl / hnt.nl / #topcast #hoeoverleefik

  • “Dope zit goed in elkaar en ziet er met het glanzend zwarte podium en fraaie lichtontwerp (Gé Wegman) gelikt uit. Van groot belang is opnieuw de bijzondere rol van muzikant Kaspar Schellingerhout, die ook in Citizen K. indruk maakte.”
    Volkskrant
    • Theaterkrant
    • “Muzikant Kaspar Schellingerhout legt een sfeervolle soundtrack onder die verhalen met een fijne mix van percussie, galmende synthesizers en gitaren.”
      NRC
    Attend

    De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?

    Ja, graag!

    jouw voorkeur

    Aanmelden