sluit

Tuning People & Feikes Huis

Deeg
Language No Problem

Peter Vandemeulebroecke en Jef Van Gestel maken met DEEG opnieuw een beeldende voorstelling op het snijvlak van beeldende kunst, performance en fysiek theater. DEEG laat de mens zien, die zijn redding vindt in creativiteit, om te overleven in de leegte. “In de voorstelling Deeg ontstaat uit bewegingstheater langzaamaan pure beeldende kunst” – De Volkskrant ★★★★

In een nagenoeg lege wereld staan twee mannen, met een paar dingen die niet veel meer zijn dan wat ze zijn: een emmer, meel, een tak, een stoel, een tuinslang.
Apocalyptische, futuristische, ritualistische, komische, kosmische en prehistorische beelden ontstaan.
Twee mannen die van niets, iets proberen te maken.

Beeldende kunst, performance en fysiek theater

DEEG* is, na Kadrage**, een nieuwe beeldende creatie van Peter Vandemeulebroecke en Jef Van gestel op het snijvlak tussen beeldende kunst, performance en fysiek theater. De voorstelling staat of valt niet bij één bepaalde interpretatie en daagt het publiek uit. Het is een caleidoscopische beeldenmachine over hoe de mens voortdurend zijn wereld probeert vorm te geven.  Ook deze keer werken Van gestel en Vandemeulebroecke nauw samen met theatermaker Harm van Geel die de regie voor zijn rekening neemt.

*Het meel dat in de voorstelling wordt gebruikt is een restproduct en is niet voor menselijke consumptie bestemd.
**Kadrage werd genomineerd voor de VSCD mime/performance prijs 2022.

Uit het jurryraport VSCD Mime/Performance 2022: “Verbeelding en spelplezier vieren hoogtij in deze sprankelende voorstelling, waarin Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke hun eindeloze fantasie loslaten op dertig houten kaders. Die trekken zij eigenhandig omhoog uit het ingenieuze bouwsel van Sven Roofthooft en Tomislav Ruzic. De fysieke verhouding van de spelers/makers verandert mee met de gestadig kleiner wordende kaders. En in de regie van Harm van Geel schemert in de montage een emotionerende vertelling over de intieme verhouding van twee mannen, die elkaar uitdagen en bevechten, steunen of troosten en die tonen hoeveel rollen een mens in z’n leven kan vervullen, in relatie met een naaste.”

Pers over Kadrage

“Dit is gedurfd en inventief visueel theater. Waarbij de makers échte risico’s durfden te nemen. En dat levert hier grillige en spannende kunst op, met alle remmen los en alle sluizen van de verbeelding open.” De Standaard

“Een uur lang zijn twee mannen zichzelf aan het omlijsten. En als die mannen Jef Van gestel en Peter Vandemeulebroecke zijn, is dit geen saaie bezigheid. Het zijn woest-energieke speelbeesten met een eindeloze fantasie, bedreven in de fysieke comedy en met een hang naar een wilde poëzie.“ De Groene Amsterdammer


DEEG reveals the human, who finds his salvation in creativity in order to survive in the emptiness.

In a practically empty world, there are two men standing with a couple of things that are not much more than what they are: a bucket, flour, a branch, a chair and a garden hose.
Apocalyptic, futuristic, ritualistic, comic, cosmic and prehistoric tableaus are created.
Two men who attempt to make something from nothing.

DEEG* is, after Kadrage**, a new visual creation from Peter Vandemeulebroecke and Jef Van gestel at the interface of visual art, performance and physical theatre. The performance is not dependent on one particular interpretation and challenges the audience. It is a kaleidoscopic machine producing images of how humanity is continually trying to shape its world.
Van gestel and Vandemeulebroecke are also working closely with the theatre maker Harm van Geel again, who directed the production.

*The flour used in the performance is a by-product and is not intended for human consumption.
**Kadrage was nominated for the VSCD mime/performance prize 2022.

  • De voorstelling wordt steeds grotesker; vanuit bewegingstheater ontstaat langzaamaan pure beeldende kunst. We zien dan toneelbeelden waarin klank en licht een bijna futuristisch wereld oproepen.
    Volkskrant
  • Ze spelen, en hun spelplezier is heerlijk om mee te maken. Ze bouwen taferelen die als stillevens mooie beelden opleveren, zoals een hangende takkenbos die in aangeblazen meelrook schittert. Het zijn feeërieke plaatjes, die echter minder lieflijk zijn door de kloppende geluiden op de klankband, ritmisch, als van een boktor, percussieklanken die in de loop van de voorstelling, steeds feller, holler, dreigender klinken.
      Theaterkrant
    • Creatief met deeg: Belgisch mime-duo maakt er een losgeslagen bende van. (…) Met de lijven vol verf, meel en deeg poseren ze in militante, triomfantelijke tableaux vivants, fraai uitgelicht, in een bad van unheimische klanken.
        NRC

      De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?