sluit

URLAND

Elckerlijc

URLAND’s Elckerlijc is een post-dramatisch kostuumdrama, een requiem zonder tranen, een rituele roadtrip naar the point of no return. Een viering van het theater en de taal, en een helse poging de Dood te omhelzen.

De Elckerlijc (± 1500) is een Middeleeuws Nederlands oerverhaal, een allegorie over de dood. URLAND grijpt terug naar deze Hollandse klassieker om antwoord te geven op de huidige tijdgeest. De ‘moraliteit’ Elckerlijc is te weinig bekend (en dus onbemind) Nederlands cultureel erfgoed. URLAND wil daar verandering in brengen met een radicale restauratie van dit Nederlandse Dodenboek.

Hoe te leven?

Elckerlijc is iedereen. Iedereen sterft en moet uiteindelijk verantwoording afleggen aan God, of de Natuur, of aan zichzelf… Het stuk herinnert de toeschouwer eraan te sterven, en dus stelt het de hamvraag: hoe te leven? URLAND poogt sinds zijn ontstaan universele verhalen en thema’s op een moderne wijze te vertalen naar het toneel. Maar bestaat er nog wel zoiets als een universeel verhaal? Kunnen we ons anno 2021 nog herkennen in een allegorie?

Een gevecht tegen eigen moraal

Het begrip universalisme staat in een nieuw daglicht. De dominantie van het witte, mannelijke perspectief dat verdwijnt is hét belangrijke kantelpunt in onze tijd. Maar ruimte maken is makkelijker gezegd dan gedaan. URLAND in de rol van Elckerlijc vecht tegen zijn eigen moraal van het verhaal en versterkt zich voor deze theatrale afrekening met een troep gastacteurs.

‘Och, doot, sidi mi soe bi, Als icker alder minst op moede!’

  • "Zo komt de nadruk op de muzikaliteit en de poëzie van de tekst te liggen, en wordt de rituele vorm van de enscenering kracht bij gezet."
      NRC
    • "Elckerlijc is een klassieke Urland-voorstelling, humoristisch en vindingrijk."
        Volkskrant

      De nieuwste films, voorstellingen & debatten direct in je mail?