BEER Muziektheater
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
do 18.01.24
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
BEER Muziektheater
Koop tickets v.a. € 10,50
do 18.01.24
De kwestie Sjostakovitsj is een ontroerend en geestig drama tegen de achtergrond van een dictatoriaal regime. Drie geweldige acteurs – René Groothof, Dick van der Toorn en Yari van der Linden – spelen afwisselend Sjostakovitsj en alle rollen daaromheen. Zij excelleren in een absurde, geestige, en vertellende speelstijl met het vermogen het publiek diep te raken.
Tekst: Helmert Woudenberg | regie: Aike Dirkzwager | spel: René Groothof, Dick van der Toorn en Yari van der Linden | vormgeving: Rogier Willems | geluidsconcept: Felix Ruiter
Theater,
Tekst: Helmert Woudenberg | regie: Aike Dirkzwager | spel: René Groothof, Dick van der Toorn en Yari van der Linden | vormgeving: Rogier Willems | geluidsconcept: Felix Ruiter
Theater
De kwestie Sjostakovitsj is een ontroerend en geestig drama tegen de achtergrond van een dictatoriaal regime. Drie geweldige acteurs – René Groothof, Dick van der Toorn en Yari van der Linden – spelen afwisselend Sjostakovitsj en alle rollen daaromheen. Zij excelleren in een absurde, geestige, en vertellende speelstijl met het vermogen het publiek diep te raken.
Helaas is Helmert Woudenberg (1945-2023) vlak na het voltooien van het script van De kwestie Sjostakovitsj plotseling overleden. Beer Muziektheater is hem zeer dankbaar voor zijn onmisbare bijdrage aan deze en eerdere voorstellingen van Beer zoals De Boodschapper, De Nazi en de Kapper en De Reiziger.
Sjostakovitsj, de beroemde Russische musicus, maakt aan het eind van zijn leven de balans op: weet hij nog wie hij is onder de façade van Sovjet-componist, of is hij zichzelf in de loop van de tijd kwijtgeraakt?
In De kwestie Sjostakivitsj van BEER muziektheater spelen René Groothof, Dick van der Toorn en Yari van der Linden, bekend van theater, film en tv, afwisselend Sjostakovitsj en alle rollen daaromheen. Zij excelleren alle drie in een absurde, geestige, en vertellende speelstijl met het vermogen het publiek diep te raken. In navolging van het succesvolle De nazi en de kapper, en vorig seizoen De Reiziger schrijft Helmert Woudenberg wederom de tekst. Muziek speelt een belangrijke rol; Mauro Casarini gebruikt de symfonieën van Sjostakovitsj als basis voor zijn geluidsdecor en ontwerp. Aike Dirkzwager regisseert en Rogier Willems geeft vorm.
Dimitri Sjostakovitsj, de wereldberoemde Russische componist, leeft in voortdurende angst. Moet hij de wensen van Stalin inwilligen óf verslag doen van zijn schrikbewind en tirannie? Laat hij zich gebruiken door de dictator óf is hij juist de dissident die aan de kant van het volk staat? Het dilemma van Sjostakovitsj, die leefde en werkte tijdens het Stalinistische bewind, is Faustiaans te noemen: hoe verhoudt zijn artistieke integriteit zich tot de dictatoriale machthebber?
De vergelijking van Stalin met Poetin ligt voor de hand. In deze tijd zou Sjostakovitsj waarschijnlijk gecanceld worden, zoals gebeurd is met de Russische dirigent Valery Gergiev. Maar is dat terecht? Oordelen we niet te snel? Te heftig? Vanuit onze luxepositie van vrijheid en democratie? De kwestie Sjostakovitsj gaat over de menselijke stem, in de spagaat van ambitie en integriteit versus onderdrukking en opportunisme. Maar uiteindelijk ook over ons, het publiek en onze wens aan de goede kant van de geschiedenis te staan.