Sven Ratzke
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
zo 02.06
*Dit is een selectie. In de webshop zijn alle beschikbare prijssoorten zichtbaar.
Sven Ratzke
Koop tickets v.a. € 10,50
zo 02.06
Dat Sven Ratzke één van de beste Bowie-vertolkers is daar zijn pers en publiek het over eens. Ratzke’s show Where Are We Now zorgde wereldwijd voor furore en hij had van de meester persoonlijk toestemming gekregen om zijn songs te gebruiken en eigen te maken. Hij speelde uitverkochte shows in New York, Sydney, London, Berlijn en Amsterdam.
In Where Are We Now duiken Ratzke en zijn pianist eervol, maar volledig nieuwsgierig in het grote oeuvre van de meester en toveren in prachtige nieuwe arrangementen, versies zoals ook Bowie ze zelf had willen horen.
De songs raken je nog meer in de intieme setting. Tussendoor rijgt Ratzke als een ware entertainer de songs aan verhalen, switchend tussen feit en fictie, die de avond tot een machtig geheel vormen.
Hits als “Heroes” en “Let’s Dance”, maar ook juweeltjes als “Ashes to Ashes”, “Life on Mars” en uiteraard erfgoed als “Lazarus” als geheel nieuw geschreven songs komen voorbij. Where Are We Now is een grootse en ontroerende avond met wereldster Sven Ratzke als grote spil die u niet gauw zult vergeten.
Zang: Sven Ratzke | Pianist: Damian Omansen
2u 10m
Muziek pop+jazz,
Zang: Sven Ratzke | Pianist: Damian Omansen
2u 10m
Muziek pop+jazz
De internationale entertainer en zanger Sven Ratzke duikt opnieuw in het universum van legende David Bowie. Na succesvolle premières in New York, Berlijn, Zürich en New Zeeland, is hij nu eindelijk ook met de voorstelling te zien in Nederland. Op 2 juni 2024 speelt hij deze persoonlijke en tegelijk intieme als extravagante Bowie-hommage in LUX.
Opnieuw een Bowie-hommage. Wat maakt deze voorstelling anders dan je vorige show Starman? Krijgt het publiek een totaal andere show te zien?
Jazeker! In 2015 tourde ik met de show Starman, een show die ik over de hele wereld speelde en die een duik was in het jaren ‘70 repertoire van Bowie. Bowie had mij zijn persoonlijke toestemming gegeven om met zijn werk aan de gang te gaan. Wat natuurlijk heel eervol was. Tijdens die tour overleed Bowie volledig onverwacht. Dit kwam als een schok. De voorstelling werkte als een troost voor velen. Dat was fijn, maar zo was hij natuurlijk nooit bedoeld. Ik heb het jaar daarop een andere show gemaakt, maar ik wist dat ik nog lang niet klaar was met Bowie. Hij liet me niet los. Daarom nu Where Are We Now. Dit is een (veel) intiemere show geworden, die een nieuw licht werpt op zijn prachtige songs. Alleen een pianist en mijn stem. De voorstelling is een mix van mooie songs en amusante verhalen die vaak tussen fictie en werkelijkheid balanceren. Door alle coronamaatregelen hebben we alles moeten uitstellen en verplaatsen, maar nu kunnen we de tour in Nederland eindelijk afmaken.
Mensen zouden denken dat je Bowie imiteert, maar zijn vaak blij verrast dat je het je zo eigen maakt. Hoe zing je Bowie?
Bowie moet je eigen maken, je moet het niet na zingen. Mensen die simpelweg een tribute show verwachten zullen ook bedrogen uitkomen. Ik maak me de songs eigen, maar zonder Bowie daarin te verliezen. Dat is denk ik ook wat de show internationaal zo succesvol maakt. Bowie was als artiest uniek en vond zichzelf steeds weer opnieuw uit, daar kun je alleen een eigenzinnig hommage aan brengen. Tevens laat ik zien een wat voor een groot liedjesschrijver hij was.
Waar komt de titel Where Are We Now vandaan?
Van zijn voorlaatste album. De songs in deze show beslaan meer dan 40 jaar muziekgeschiedenis. Van 1970 tot aan zijn laatste imposante album Blackstar. De titel stelt een belangrijke vraag: waar zijn wij nu. Waar sta je nu op die levenslijn die je bewandelt als mens. Wat ligt er in het verleden, wat wellicht in de toekomst? Het is goed om in deze drukke tijden soms even stil te staan en je dat af te vragen. Het mooie is ook dat Bowie het verleden vaak met het heden verbond. In zijn nummers stelt hij veelal prachtige vragen en geeft ook troost.
Je bent een haast on-Nederlandse verschijning: veelal in gehuld in kostuums van beroemde designers en soms sta je met een heel orkest op de bühne. Je speelt in wereldsteden maar net zo goed in de kleinere theaters in de provincie. Het maakt je een beetje ongrijpbaar, mensen weten vooraf niet zo goed wat ze van je kunnen verwachten, maar lopen toch altijd omvergeblazen de zaal weer uit.
Ja dat klopt. Ik hou van een beetje glamour en van transformatie. Ik hou van echte.
sterren, die hun vak beheersen. In het theater mag je ook even dromen, in een andere wereld terecht komen. Maar ik hou ook van authenticiteit. Dus onder die glamour laag zit gewoon een normale jongen hoor. Ik vind het heerlijk om ook weer naar bijvoorbeeld Almelo te komen, ik speel daar al jaren. Het is juist goed en leuk om mijn voorstelling om allerlei plekken te spelen, van groot tot klein. En iedereen is welkom, als het maar oprecht is. Wat ik nu ook heerlijk vind is om met Where Are We Now publiek zowel diep te ontroeren als wel aan het lachen te maken. Dat is voor mij de ultieme combinatie voor een goede theateravond.