Dansgezelschap Ivgi&Greben & Eyal Dadon
Klik op één van de tijden en koop je tickets:
Dansgezelschap Ivgi&Greben & Eyal Dadon
Het leven komt in volle vaart op ons af. Wat doen we ermee? Springen we erop, duiken we weg of slaan we op de vlucht?
Small People verbeeldt de strubbelingen die het leven ons voorschotelt. Het brengt de universele uitdagingen in beeld waarmee we als mens worstelen, terwijl we proberen te ontsnappen aan de knopen die het leven soms legt.
Uri Ivgi en Johan Greben, samen met de fantastische groep van acht dansers, brengen een mix van expressieve en visuele dans die doordrenkt is van emoties, zowel tragisch, humoristisch als hoopvol.
Stel je voor: acht dansers bewegen synchroon, als een grote groep die ons allemaal vertegenwoordigt. Plotseling springt één danser eruit met een energieke solo, als een beest dat losbreekt. De choreografie met solo’s, duetten en meer, vertelt een menselijk verhaal over samenwerking en individuele vrijheid, verlangen en hoop. Het is als een levendig spel met hoe we onszelf als mensen zien, soms serieus, soms met een knipoog.
Choreografie: Uri Ivgi, Johan Greben | i.s.m. de dansers: Daniel Flores Pardo, Ludovico Murgia, Gaetano Tricomi, Sofia Lacava, Anastasia Papasakellariou, Greta Cecconi, Senne Reus, Sara Cordes | Dramaturgie: Judith Schoneveld | Muziekcompositie: Tom Parkinson | Lichtontwerp: Wil Frikken |Decor & kostuumontwerp: Uri Ivgi, Johan Greben | Techniek: Mathijs Van Loo
Dans,
Choreografie: Uri Ivgi, Johan Greben | i.s.m. de dansers: Daniel Flores Pardo, Ludovico Murgia, Gaetano Tricomi, Sofia Lacava, Anastasia Papasakellariou, Greta Cecconi, Senne Reus, Sara Cordes | Dramaturgie: Judith Schoneveld | Muziekcompositie: Tom Parkinson | Lichtontwerp: Wil Frikken |Decor & kostuumontwerp: Uri Ivgi, Johan Greben | Techniek: Mathijs Van Loo
Dans
Het leven komt in volle vaart op ons af. Wat doen we ermee? Springen we erop, duiken we weg of slaan we op de vlucht?
Small People gaat over het menselijk onvermogen. Dat heeft ook zo z’n humoristische kanten. Daarom heeft Ivgi&Greben de Israëlische choreograaf Eyal Dadon uitgenodigd. Dadons tragikomische bewegingsstijl in combinatie met het expressieve en beeldende werk van Uri Ivgi, Johan Greben zorgt voor een boeiende mix. Small People is een spannende choreografie voor de acht dansers van het gezelschap.
Uri Ivgi en Johan Greben maken sinds 2003 dansvoorstellingen in binnen- en buitenland. Daar waar ze werkten werd hun kwaliteit onderkend en vielen ze regelmatig in de prijzen.
In 2021 hebben zij in Leeuwarden hun eigen gezelschap opgericht. Ivgi&Greben is een eigentijds dansgezelschap met internationale ervaring en acht dansers uit heel Europa.
Onze expressieve en aardse bewegingsstijl daagt de grenzen van het menselijk lichaam uit en viert fysieke diversiteit. We brengen de urgentie van maatschappelijke thema’s tot leven via dans, met als doel te inspireren en de wereld en ons publiek een spiegel voor te houden.
Small People is de zesde voorstelling van de choreografen Uri Ivgi en Johan Greben sinds zij in september 2021 hun eigen dansgezelschap in Leeuwarden begonnen. Ze vestigden zich in Leeuwarden na een lange carrière in de internationale danswereld, als individu en (vanaf 2003) als duo. Ivgi & Greben is het eerste en enige professionele dansgezelschap van Friesland. Uitvalsbasis van het gezelschap is een ruime sportzaal in de Blokhuispoort, de voormalige Leeuwarder gevangenis.
In de afgelopen jaren maakten Ivgi en Greben met hun internationale, achtkoppige dansgroep onder meer de goed ontvangen voorstellingen Nice To Meet You!, Wasted Skin en Landscape with Figure. De samenwerking tussen beide choreografen heeft geleid tot een herkenbare stijl, met klassiek moderne dans als basis. Kenmerkend zijn (in hun eigen woorden) de ‘vloeiende composities van abstracte gebaren, intense gevoelsbeelden en samenspel’, waarmee ‘sculpturale tableaus worden opgebouwd en weer verstoord’.
De dansers zijn gestoken in gehavende kleren en gebruiken een zilverkleurig stuk isolatiemateriaal als speelvlak. ,,In het theater ziet dat er prachtig uit”, zegt Johan Greben. Dankzij de reflectie van het licht verschiet het materiaal van kleur. Het verandert, aldus een recensent, ‘van een zonbeschenen meer in een verzwelgende zee en tenslotte in een dreigende donderwolk’.
Die donderwolk belooft niet veel goeds. Eindigt alles in mineur? Niet volgens diezelfde recensent. Hij ervaart het eind van de voorstelling als bemoedigend, ontwaart hierin een ‘glimpje hoop’. Hoe dat kan? Dankzij de slotapotheose van Small People, een catwalk-achtig loopje.
De voorstelling Small People begon een jaar of anderhalf geleden met een ,,paar losse gedachten”, vertelt Johan Greben. Het waren gedachten over hoe verschillend mensen omgaan met de problemen en uitdagingen van deze tijd. ,,Je hebt een groep die schreeuwt en klaagt, maar uiteindelijk niks doet. Daar tegenover staan de mensen die zich ergens voor inzetten, gewoon aan de slag gaan, samen met anderen. Die groep wordt nog wel eens over het hoofd gezien, alsof ze onzichtbaar is.”
De voorstelling ontwikkelde zich vanuit het basisidee organisch, vervolgt Greben. ,,De tijd gaat door. Er gebeurt van alles, zowel in ons persoonlijk leven als in de wereld. Die gebeurtenissen sijpelen op de een of andere manier door in het scenario en de choreografie.”
De verwijzingen naar persoonlijke ervaringen en het wereldleed zijn in de voorstelling subtiel, benadrukken de choreografen. Soms zal het voor de kijker niet direct duidelijk zijn wat er op de dansvloer gebeurt. Ivgi: ,,Niet alles is meteen te plaatsen. Dat hoeft ook niet. Wij zeggen: kijk met een open houding, ervaar en voel de emoties die de dansers verbeelden.”
Die emoties worden in Small People onder andere opgeroepen door het spanningsveld tussen de groep en het individu. Af en toe maakt een van de dansers zich los van het collectief. Alsof deze danser wil zeggen: ik ben geen nummer, ik heb een eigen verhaal, een eigen persoonlijkheid. Dan slokt de groep de solist weer op: de strijd om eigenheid is hard en soms ook grimmig. Maar het collectief – de ander – biedt ook troost en bescherming. ,,Uiteindelijk kijk je naar een menselijk verhaal over samenwerking en individuele vrijheid, verlangen en hoop”, aldus de choreografen.
Fotograaf: Paul Sixta