Educatieproject - History Reporters

Van de klas tot de filmzaal

Op maat gemaakt lesmateriaal. Samen met onze partners en scholen ontwikkelen we lespakketten, workshops, filmfestivals en nog veel meer. Veel van deze projecten kunnen we ook voor jouw school inzetten! Het meeste lesmateriaal is al gemaakt dus we kunnen snel aan de slag.

Ook iets met ons ontwikkelen of een van onze projecten aanvragen voor jouw school of klas? Neem vooral contact met ons op: stuur een e-mail naar [email protected] of bel naar 024 38 16 830.

History Reporters

History Reporters is een compleet pakket van (digitale) modules en buitenschoolse activiteiten, ingebed in het curriculum van de scholen, waarbij archiefonderzoek, filmeducatie en geschiedenisonderwijs centraal staan. Het talent, de ontwikkeling en de belevingswereld van de leerling vormen het uitgangspunt voor de (praktijk)lessen, presentatiemomenten in het filmtheater en de visuele eindproducten.

 

Tastbaar, persoonlijk en zichtbaar

Geen lange teksten, onduidelijke begrippen of duizelingwekkende jaartallen maar échte verhalen. Rechtstreeks van degene die ze heeft ervaren. Dat is de kracht van mondelinge geschiedenis. Het History Reporters project daagt leerlingen uit om aan de slag te gaan met de geschiedenis van hun omgeving, door gebruik te maken van het medium film.

 

Omdat iedereen een eigen verhaal heeft

Zoals je misschien al verwacht, is dat niet het hele verhaal. Ook in het verhaal dat wij vertellen bestaan verschillende perspectieven. Zo is er het perspectief van de leerling, die met de veelgebruikte mediabronnen haast elke dag geïnformeerd wordt door film(pjes). Zij krijgen de mogelijkheid om creatief aan de slag te gaan met film en komen door dit medium in aanraking met mondelinge geschiedenis. En dan is er natuurlijk de leerkracht, die voorafgaand van het traject het lespakket opgestuurd krijgt en na enkele lessen samen met de klas een workshop film gaat volgen bij LUX, om vervolgens aan het einde van het traject samen met een hoop trotse leerlingen over de rode loper het filmhuis binnen te lopen.

 

History Reporters History Reporters

Zo ziet dat er uit

  • Les 1: Introductie – Leerlingen maken kennis met Oral History en Film Educatie
  • Les 2: Geschiedenis van migratie in Nederland
  • Les 3: Historisch onderzoek
  • Les 4: Interview & Filmplan – hoe verwerk je je idee tot een film?
  • Les 5: Workshop – verzorgd door LUX, bij LUX.
  • Les 6: Editen
  • Les 7: Afronden film & reflectie
  • Le fin: De première bij filmhuis LUX.

De workshop bij LUX kan flexibel worden ingezet en dient als leerzame inspiratiebron voor de leerlingen, zodat hun uiteindelijke documentaire een eindproduct is waar ze trots op zijn.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door het Fonds voor Cultuurparticpatie en het Prins Bernard Cultuurfonds. History Reporters is tot stand gekomen in samenwerking met de HAN lerarenopleiding Geschiedenis, NSG Groenewoud, OBC Bemmel en het Regionaal Archief Nijmegen.